Zakład pracy

Prawo pracy stawia przed przedsiębiorcami szereg dodatkowych obowiązków związanych z zatrudnieniem. 

Wiele z nich jest kłopotliwych szczególnie dla małych firm, które zatrudniają nie więcej niż 20 pracowników.  Ministerstwo Rozwoju opublikowało w związku z tym projekt zmian łagodzących wymogi dla tej grupy przedsiębiorców. Zmiany miałyby wejść w życie już 1 stycznia 2017 roku.

O jakich wymogach mowa? Na chwilę obecną zatrudnienie 20 pracowników i więcej w oparciu o umowę o pracę wymusza na pracodawcy utworzenie regulaminu wynagrodzeń, regulaminu pracy oraz założenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PARP zniesienie obowiązków posiadania regulaminów pracy i wynagradzania w ocenie prawie 1/3 przedsiębiorców wpłynęłoby na usprawnienie ich bieżącej działalności.

Po zmianach, obowiązek posiadania regulaminu pracy i wynagradzania dotyczyłby przedsiębiorców dopiero po osiągnięciu przez nich liczby umów o pracę na poziomie 50. W przypadku przedsiębiorstw, w których przy zatrudnieniu od 20 do 50 pracowników, działa zakładowa organizacja związkowa, regulaminy powinny być utworzone dopiero na wyraźną prośbę tej organizacji. Dla pozostałych małych przedsiębiorstw te dokumenty byłyby dobrowolne.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna