Już od 1 lipca przedsiębiorcy będą mogli dobrowolnie zdecydować się na mechanizm podzielonej płatności przy opłaceniu faktury VAT. Split payment ma zastosowanie tylko w przypadku płatności przelewem i dla firm, które są nabywcami dóbr czy usług. Kwota VAT z faktury trafi na oddzielne konto bankowe sprzedawcy.

W związku z wprowadzaniem podzielonej płatności, dokonano aktualizacji wzorów deklaracji VAT, które będą obowiązywać od rozliczenia za lipiec.

Split payment w skrócie

Na czym polega mechanizm podzielonej płatności? Nabywca, który jest podatnikiem i otrzyma fakturę, może zdecydować się na podzielenia płatności na dwie części. Kwota podatku VAT trafia na specjalny rachunek VAT sprzedawcy. Każda z firm ma taki rachunek uruchomiony przez swój bank. Pozostała kwota zostanie wysłana na bieżący rachunek bankowy. Split payment dotyczy tylko firm – nie mogą za faktury płacić w ten sposób osoby fizyczne. Nabywca może uiścić w ten sposób zapłatę wyłącznie za pomocą przelewu bankowego. Płatność jest łatwa w obsłudze – nabywca wysyła jeden przelew, gdzie wskazane są dwie kwoty, podatku i ceny za towar. Po stronie banku leży rozdzielenie tych wartości na dwa różne konta sprzedawcy. W mechanizmie split payment można zapłacić zaliczki, ale nie faktury pro forma.

Nowe wzory deklaracji

Wejście w życie możliwości dobrowolnej zapłaty za towary czy usługi w systemie split payment niesie za sobą konieczność zaktualizowania wzorów deklaracji VAT. Obecne wzory, czyli VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-12 będą zastąpione przez ich nowsze wersje oraz uzyskają nowe objaśnienia. Zaktualizowane wersje obowiązują od rozliczenia za lipiec 2018. Stare deklaracje mogą być stosowane najpóźniej do rozliczenia za wrzesień 2018 lub za trzeci kwartał 2018 w przypadku VAT-7K albo za grudzień 2018 w przypadku deklaracji VAT-12.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna