Własna firma?

Wszystko, co musisz wiedzieć.

Jak założyć firmę „krok po kroku”

Jak i czym rozliczać środki trwałe w mikro firmie?

Nawet jeśli Twój biznes jest niewielki, odpowiednie rozliczenie rzeczy, które kupiłeś „dla firmy” należy do Twoich obowiązków tak samo, jak fakturowanie czy wypłata wynagrodzeń pracownikom.

Nowe wyposażenie cieszy zawsze. Począwszy od mniejszego, na większym skończywszy. Niezależnie od tego czy nabyłeś drukarkę, laptopa czy… samochód dostawczy, zakupy musisz poprawnie rozliczyć. W tym celu najpierw trzeba zadać sobie kilka pytań dotyczących przeznaczenia i żywotności zakupu.

W celach przychodu i na długo

Komputery, tablety, drukarki, skanery a nawet… meble czy nieruchomości. Prowadząc firmę, nabywasz w jej imieniu różne przedmioty, o różnym przeznaczeniu. Ale uwaga! Nie wszystkie te zakupy będą wliczane w poczet środków trwałych.

Zgodnie z definicją, by zostać zaliczone do tego zbioru, nabyte dobra muszą być:

  • własnością lub współwłasnością przedsiębiorcy,
  • nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
  • kompletne i zdatne do użytku.

Do tego przewidywany okres ich użytkowania musi wynosić więcej niż rok.

O czym jeszcze warto pamiętać? Nawet jeśli powyższe warunki są spełnione, ale wartość nowo zakupionych środków nie przekracza 10 tys. zł, możesz nadal rozliczać je bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu.

W Excelu?

Otwartym pozostaje pytanie: jak rozliczać? Do tej pory wielu z właścicieli mikrofirm radzi sobie… w tabelkach Excela. Kolumny, formuły i żmudna ewidencja. „Ręczne” pilnowanie odpowiedniej kategoryzacji danych nie zawsze jest tak proste, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Uwzględnienie numeru KŚT, stawki oraz metody amortyzacji – to tylko niektóre z formalności, o których trzeba pamiętać prowadząc ewidencję „na piechotę”.

W programie!

Stąd, z myślą o zapewnieniu sobie wygody, warto prowadzić taką ewidencję z wykorzystaniem programu informatycznego. Funkcjonalności związane ze środkami trwałymi oferuje obecnie większość z aplikacji dostępnych na rynku. Sprawnym i nieskomplikowanym w obsłudze narzędziem jest np. Streamsoft Firmino – program do księgowości online, którego moduł „Środki Trwałe” umożliwia intuicyjne rozliczenia nabytych dóbr. System samodzielnie klasyfikuje dany środek – wystarczy wprowadzić dane. Poza tym wykorzystanie Streamsoft Firmino zapewnia mikrofirmom całe spektrum możliwości: od fakturowania począwszy, na rozrachunkach i kontroli magazynu skończywszy.

News, czyli aktualności ze świata małego biznesu:

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.