Rodzinna firma

Coraz więcej Polaków zakłada własną działalność. Dla wielu z nich jest to sposób na osiągnięcie stabilizacji finansowej oraz zawodowej.

Decyzja o założeniu własnej firmy wiąże się z ryzykiem i sporo zainteresowanych obawia się, że nie uda się im osiągnąć sukcesu. Podjęcie tego wyzwania ułatwia otworzenie biznesu z członkami rodziny. Czym jest firma rodzinna i na co warto zwrócić uwagę, myśląc o jej uruchomieniu?

Definicja firmy rodzinnej

Firmy o rodzinnym charakterze przeważnie cieszą się dużym zaufaniem klientów. Wszystko dlatego, że nie stoi za nimi anonimowy przedsiębiorca, ale przedstawiciele konkretnej rodziny, którzy często reklamują ją swoim nazwiskiem. Raport Instytutu Biznesu Rodzinnego „Firma Rodzinna to marka” wskazuje, że tylko 6% polskich firm rodzinnych liczy więcej niż 31 lat. I choć pokazuje to, że ta forma działalności gospodarczej jest w naszym kraju stosunkowo młoda, to stanowi ważny element rodzimej gospodarki. Firmy rodzinne mają odpowiadać za ok. 18% polskiego PKB (w krajach rozwiniętych gospodarczo odsetek ten przekracza 50%). Jak należy je definiować? Nie ma jednoznacznego określenia - istnieje co najmniej kilka wyjaśnień tego pojęcia. Dla wielu badaczy przedsiębiorstwo rodzinne to takie, w którym:

Pracuje przynajmniej dwóch członków rodziny, z czego jeden z nich jest właścicielem (Q. Fleming).

Inni za firmę rodzinną uznają tę:

W której pracują przedstawiciele co najmniej dwóch pokoleń rodziny (R. Donelley).

Często spotyka się również definicje określające tego typu firmy jako te, w których członkowie mają co najmniej 50 lub więcej procent kapitału (R. Donckels i E. Frohlich).

Zalety prowadzenia firmy rodzinnej

Bez względu na to, jakimi definicjami będziemy się kierować, najważniejszym elementem tego rodzaju firm jest rodzina. Głównym założeniem są nie tylko cele finansowe, ale także wypracowanie pozycji oraz zrealizowanie takich inwestycji, by zapewnić zysk kolejnym pokoleniom. Firmy rodzinne mogą działać jako konsorcja rodzinne (podział udziałów między członków rodziny o różnym stopniu spokrewnienia), firmy właścicielskie (kierowane przez założycieli) oraz partnerstwo rodzinne (przekazanie udziałów bliższym krewnym). Ich prowadzenie wiąże się z wieloma zaletami. Wśród nich można wymienić:

  • Bezpieczeństwo – mniejsze ryzyko oszustwa i trafienia na nieuczciwego partnera biznesowego.
  • Elastyczność – w firmie rodzinnej łatwiej dogadać się w kwestii wymiaru etatu czy urlopów. Co więcej, elastyczność wpływa nie tylko na organizację pracy zatrudnionych, ale także na możliwość szybszej zmiany branży (w przypadku niepowodzeń na określonym polu).
  • Kontrolę – zdecydowanie łatwiej jest monitorować zyski oraz oceniać faktyczny stan przedsiębiorstwa.

Polskie firmy rodzinne

W powszechnej opinii panuje przekonanie, że firma rodzinna to niewielkie przedsiębiorstwo. Nie da się ukryć, że jest to po części prawdą. Nie oznacza to jednak, że biznesom rodzinnym nie udało się osiągnąć spektakularnego (i międzynarodowego) sukcesu. Wśród takich firm znaleźli się prawdziwi potentaci:

LPP – właściciel marek odzieżowych takich jak m.in. Reserved, Mohito czy Cropp. Firma stworzona i zarządzana przez wspólników z lat studenckich, która tylko w 2018 roku uruchomiła swoje salony na rynkach słoweńskim, kazachskim i izraelskim. W poprzednich dwunastu miesiącach zmieniła się forma własności https://www.lppsa.com – założyciele zdecydowali się na przeniesienie wszystkich posiadanych akcji do dwóch fundacji: Fundacji Semper Simul i Fundacji Sky. To działanie zapewniło LPP sukcesję - kolejne pokolenia rodzin założycieli nie będą mogły sprzedać firmy.

Grycan – producent lodów rzemieślniczych, które powstają według tradycyjnych receptur (przepisy były przekazywane z pokolenia na pokolenie). Właściciel marki „Grycan – lody od pokoleń”, Zbigniew Grycan, działa w branży od ponad 55 lat.

Black Red White – meble tej firmy ma ponoć w swoim domu co piąty Polak. Wszystko zaczęło się w niewielkim przydomowym zakładzie stolarskim na Lubelszczyźnie. Dziś firma zatrudnia ponad 11 tysięcy pracowników.

Ziaja – gdańska firma niedawno obchodziła 25-lecie. Jej założycielami są państwo Ziajowie – Aleksandra i Zenon, z wykształcenia farmaceuci. Ich produkty obecnie można znaleźć m.in. w Austrii, Chorwacji, Finlandii, Serbii, Słowenii, Irlandii czy na Ukrainie.

Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna