Voice over Internet Protocol

Mała firma ma napięty budżet, na którego utrzymaniu powinno być tylko to co jej niezbędne. Niestety, operatorzy telekomunikacyjni lubią dorzucać do podstawowych usług wiele dodatkowych “za darmo”. Alternatywą jest stacjonarna telefonia VoIP w modelu prepaid, gdzie koszty stałe są praktycznie pomijalne.

Przyjmijmy, że nasza modelowa mikro-firma zatrudnia 6 osób. Prezes pracuje dużo w terenie, a pozostałe osoby odpowiadają za realizację zleceń i przebywają w biurze. Szef firmy musi mieć telefon komórkowy, za który opłata miesięczna wynosi w przybliżeniu 99 zł. A co z pozostałymi pracownikami? Musi być z nimi szybki kontakt, ale czy musi to kosztować kilkaset złotych miesięcznie, bez względu na to czy dzwonią poza firmę czy nie? Nie musi. Warto zastanowić się nad telefonią stacjonarną VoIP w modelu prepaid. Dlaczego?

Koszt linii dla pracownika zaczyna się od 2 zł (bez umowy)

Utrzymanie działającego telefonu z numerem miejskim dla pracownika - to nawet jedynie 2 zł miesięcznie (tak jest np. u polskiego operatora FCN.pl, dawniej FreecoNet). Komunikacja wewnętrzna jak u każdego operatora jest darmowa (ale to jest istotne raczej dla większych firm). Nie obejmuje to kosztów połączeń wychodzących, ale analiza billingów pozwoli oszacować przeciętne miesięczne wydatki, a te - często mogą być bardzo niskie.

Każdy pracownik może mieć własny numer miejski

Każdy pracownik może mieć telefon z możliwością odbierania i wybierania połączeń, z przypisanym tylko mu numerem miejskim z dowolnej strefy numeracyjnej w Polsce. Będzie mógł też posiadać skrócony numer wewnętrzny. W przeciwieństwie do tradycyjnej analogowej telefonii, liczba posiadanych linii nie jest jednoznaczna z liczbą posiadanych przez firmę numerów telefonicznych. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń - liczbę prowadzonych jednocześnie rozmów ogranicza jedynie jakość posiadanego łącza.

Nie potrzeba drogiego sprzętu sieciowego ani potężnego łącza

Skoro o łączu mowa - firmowy router powinien bez problemu poradzić sobie z całą telekomunikacją w firmie, podobnie jak posiadane szerokopasmowe łącze (jak podaje UKE, mają je praktycznie wszystkie firmy). Dla pewności, można przeprowadzić prosty rachunek. Rozmawiający przez telefon lub aplikację (np. ZoIPer) pracownik potrzebuje 65 kb/s pasma - tyle samo pobierania i wysyłania.

Jeżeli chcemy, aby wszyscy nasi pracownicy (czyli w naszej przykładowej firmie - 6 osób) mogli równocześnie rozmawiać przez telefonię VoIP, to potrzebujemy łącza o minimalnej przepustowości 384 Kb/s pobierania i 384 Kb/s wysyłania. Dla łatwiejszego porównania z parametrami łącz podawanymi przez dostawców internetu podamy, że jest to odpowiednio około 0,4 Mb/s downloadu i uploadu. Czyli naprawdę niewiele. Dodajmy, że są to już rozmowy w bardzo wysokiej jakości, gdyż zadowalającą jakość głosu można osiągnąć już przy 24 Kb/s.

Dla komfortu rozmów można to pasmo zarezerwować tylko na telefonię, co jest możliwe do zrobienia nawet na najprostszym, domowym routerze. W ten sposób zachowany dobrą jakość rozmów nawet przy działającym Youtube lub podczas pobierania i wysyłania dużych załączników pocztą elektroniczną lub na firmowy FTP.

Nie trzeba kupować telefonów

Telefonia VoIP nie wymaga telefonów - dzwonić można z komputera lub smartfona i tabletu, za pomocą jednej z wielu darmowych aplikacji (np. ZoIPer, Grandstream Wave). Posiadają one wszystkie istotne funkcje wymagane np. w sekretariacie lub hotelowej recepcji.

Funkcje biurowe (recepcja/sekretariat)

Telefonia VoIP jest stworzona dla firm, dlatego z dostępnymi dla niej aplikacjami i telefonami bez problemu zyskamy dostęp do funkcji istotnych dla biura, tzn. przełączanie dzwoniącego do innej osoby, z równoczesnym połączeniem konsultacyjnym.

Funkcje wirtualnej centrali

Funkcje biurowe aplikacji i telefonów IP to jednak nie jedyne korzyści z wdrożenia telefonii VoIP w firmie. Rozbudowując swoją platformę telekomunikacyjną, przedsiębiorstwo może wykorzystać wiele innych przydatnych funkcji - przekierowania, pocztę głosową na e-mail, automatyczne komunikaty. Może też skorzystać z usług specjalnych dla biznesu - jak złote numery lub numery infolinii (801).

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna