Do kontaktu z instytucjami takimi jak urząd skarbowy czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedsiębiorcy często upoważniają pełnomocników. ZUS przypomina, by aktualizować na bieżąco dane tych przedstawicieli.

Przedsiębiorcy często zapominają, ze udzielając pełnomocnictwa, dają swojemu przedstawicielowi bardzo duże możliwości prawne. Taka osoba może kontaktować się z ZUS-em, wnioskując o zwrot nieopłaconych składek czy o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w ich opłacaniu. Coraz częściej zdarza się również, że przedsiębiorca udziela pełnomocnikowi dostępu do elektronicznego konta w ZUS, gdzie można uzyskać wiele informacji o płatniku: liczbie zatrudnionych przez niego osób, wysokości składek itp.

Okazuje się, że wielu przedsiębiorców po zakończeniu współpracy z pełnomocnikiem nie zgłasza tego faktu w ZUS. W dokumentacji ubezpieczyciela figuruje wtedy kilka osób upoważnionych, które mogą bez przeszkód uzyskiwać informacje na temat płatnika. To bardzo niebezpieczne, gdyż może powodować wyciek tych danych i wykorzystanie ich w sposób niezgodny z prawem.

ZUS przypomina przedsiębiorcom, by każdorazowo w sytuacji zakończenia współpracy z danym przedstawicielem, odwołać jego pełnomocnictwo. Można to zrobić w każdej placówce ZUS, a także drogą pocztową czy online przez konto na Platformie Usług Elektronicznych, korzystając z formularza ZUS PEL.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.