Split payment w praktyce

Nowym przepisom zawsze towarzyszą wątpliwości. Tymczasem – mimo górnolotnych zapowiedzi – w praktyce zmienia się niewiele. Split payment, czyli płatność podzielona wchodzi w życie 1 lipca 2018 r. Zobacz co dokładnie się zmieni i co to oznacza dla Ciebie.

płatność, płatność online, płatność kartą

Na czym to polega

Media piszą, że split payment to jakiś super „mechanizm”, który „wyodrębnia” kwotę podatku VAT itd. Z tych górnolotnych słów trudno coś zrozumieć. Łatwiej sobie po prostu wyobrazić, że na Twoim koncie firmowym pojawia się podkonto, czyli dodatkowy rachunek – tak jak można sobie założyć dodatkowe konto oszczędnościowe lub walutowe. No i gdy otrzymujesz zapłatę od innej firmy, to na Twoje podstawowe konto trafia kwota netto z faktury, a sam VAT na owo subkonto.
Środki zgromadzone na podkoncie VAT można następnie wykorzystać na dwa sposoby:

  • przy opłacaniu faktury VAT od dostawcy, czyli faktury kosztowej,
  • przy przelewaniu podatku VAT do Urzędu Skarbowego.

Taka nowość może wydawać się dziwna i w pewien sposób odstraszać, ale w gruncie rzeczy naprawdę nie ma w tym nic skomplikowanego.

Po co nam to?

Split payment ma zmniejszyć skalę wyłudzeń podatku VAT. Dotychczas każdego roku z Polski ulatywało z tego powodu kilkaset miliardów złotych. I nie, to nie jest temat polityczny w żadnym wypadku. Może ktoś pomyśleć, że co mnie to obchodzi, że rządowi będzie łatwiej spiąć budżet, ale nie o to chodzi. To kwestia czysto ekonomiczna: gospodarka kraju jest pewnego rodzaju obiegiem pieniądza. Jednak nie jest to obieg zamknięty – może w nim przybywać pieniędzy (np. dzięki eksportowi) lub ubywać. Gdy dzieje się ten drugi scenariusz to ostatecznie traci każdy, kto mieszka w Polsce i/lub posługuje się złotówką. Dlatego decyzja o wprowadzeniu tego rozwiązania jest słuszna niezależnie od opcji politycznych. Ponadto split payment jest mechanizmem sprawdzonym już w kilku krajach europejskich (m.in. Czechy i Włochy). Wiemy, że przyniesie oczekiwany skutek i dlatego warto się do tego efektu przyczynić, samemu stosując to rozwiązanie.

Kogo dotyczy podzielona płatność

Siłą rzeczy dotyczy wyłącznie czynnych płatników VAT. Jeżeli do nich nie należysz, to nie wyróżniasz na swoich fakturach (rachunkach) kwot tego podatku, a co za tym idzie Twoi kontrahenci nie mogą przelać go na subkonto. Ponadto trudno byłoby wymagać stosowania się do tych wytycznych klientom indywidualnym – zwłaszcza, gdy ma się ich wielu. Całe szczęście prawo to dotyczy wyłącznie obrotu pomiędzy firmami, czyli gdy jedna firma płaci innej. Ma się również rozumieć, że płatności gotówkowe i płatności kartą są wyłączone z tych przepisów.

Fiskus zachęca (chociaż słabo)

Najistotniejszą zachętą, jaka może nas interesować, jest uznanie zachowania staranności. Oznacza to, że gdybyśmy przypadkiem zawarli transakcję, która – jak się później okaże – będzie częścią spirali podatkowej, to nie będziemy podejrzewani o świadomy w niej udział, jeśli wykonamy przelew metodą podzielonej płatności.

Z pozostałych zachęt mamy:

  1. możliwość obniżenia zobowiązania względem Fiskusa,
  2. szybszy zwrot VAT-u.

W praktyce jednak oba te udogodnienia nie będą istotnie przydatne. W przypadku punktu pierwszego, możliwość zmniejszenia kwoty zobowiązania jest symboliczna. Z udostępnionego wzoru na obliczenie ulgi wynika, że przedsiębiorca, któremu z JPK-V7 wynika, że musi wpłacić do Urzędy Skarbowego 1500 złotych VAT-u i zrobi to na 20 dni przed terminem – przysługuje ulga w wysokości… 1 złoty i 25 groszy. Z kolei zwrot VAT-u – wynikając z nadwyżki podatku naliczonego nad należnym – to sytuacja ekstremalnie rzadka. Szczególnie w przypadku małych firm. Samemu prowadzę działalność od kilkunastu lat i nigdy nie starałem się o zwrot. Może to mieć miejsce jedynie w przypadku bardzo dużych inwestycji. I ma sens jedynie, gdy wartość tych inwestycji przekracza przychody z kilku miesięcy. Tymczasem większość małych firm służy po prostu osiąganiu comiesięcznego dochodu na bieżące utrzymanie. Z tych powodów w tym tekście nawet nie wchodzę w szczegóły tych dwu ulg.

Pozorna dobrowolność

Ministerstwo Finansów zapewnia, że stosowanie mechanizmu split payment jest dobrowolne. Jednak po chwili zastanowienia okazuje się, że owszem dobrowolne jest, ale tylko dla podmiotu wykonującego przelew. Jeśli zaś otrzymamy przelew w podzielonej płatności, to już wyboru nie mamy. Środkami na subkoncie VAT nie możemy przecież dowolnie dysponować. W ten sposób wszyscy włączymy się w split payment szybciej niż nam się wydaje.

Obowiązkowy rachunek bankowy dla firmy?

Banki zostały zobowiązane do utworzenia podkonta VAT na każdym rachunku firmowym. Przy tej okazji trzeba zaznaczyć, że ich utworzenie i prowadzenie jest dla firm neutralne kosztowo, więc nie powinniśmy obawiać się żadnych opłat z tego tytułu.

Jednak część przedsiębiorców nie posiada rachunku firmowego i wykorzystuje rachunek prywatny do celów firmowych (co odradzam – zobacz dlaczego). Co się stanie w takim przypadku? Przelewy wykonane metodą podzielonej płatności na konto, które nie posiada podkonta VAT, są zwracane do nadawcy. W ten sposób przedsiębiorca używający w ramach działalności konta osobistego nie otrzyma zapłaty od klientów, którzy stosują split payment.

Co na to księgowa?

Wprowadzenie split payment rzeczywiście może oznaczać pewne zmiany dla księgowych. Chodzi o wprowadzone z tej okazji nowe wersje rozliczeniowych deklaracji VAT-owskich. Jaką podwyżkę z tej okazji zaproponuje biuro księgowe, to sprawa indywidualna. Dla mnie to kolejny dobry powód, aby korzystać z księgowości internetowej. Polecam Firmino, które takie zmiany jak obsługę split payment, czy np. JPK wprowadza bez podwyższania wysokości abonamentu.

Bez paniki – to tylko dwa dodatkowe pola

Jak w przypadku wszelkich zmian w prawie, tak również w kwestii split payment, możemy czuć się zaniepokojeni. W praktyce jednak jest to kłopot przede wszystkim dla banków, a to co zobaczą przedsiębiorcy to jedynie dodatkowe pole w formularzu przelewu, do którego wpisuje się kwotę podatku VAT oraz kolejne na numer NIP odbiorcy. Należy również pamiętać, aby podać numer faktury – transakcje te muszą identyfikować konkretne zobowiązanie, ale to i tak zazwyczaj robimy. Nie takie to straszne, jak może się wydawać. Wszyscy szybko się przyzwyczaimy.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings