Mimo, że wprowadzane są wciąż nowe udogodnienia, to i tak startujący przedsiębiorca musi wykonać kilka czynności, wypełnić kilka dokumentów i to w odpowiedniej kolejności. Oto praktyczna instrukcja, wyjaśniająca jak założyć firmę w kilku krokach.

Instrukcja aktualna na rok 2018.

firma.gov.pl

Większość czynności możemy wykonać przez internet. Zaczynamy od wpisania w przeglądarkę internetową adresu firma.gov.pl i wypełnienia na niej formularza CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Zobacz instrukcję wypełnienia formularza – tam również dwa słowa o sposobach wysyłania i podpisywania formularza (polecam tzw. Profil Zaufany). Odradzam korzystania z "łatwiejszych" formularzy udostępnianych przez niektóre banki, bo ich wypełnienie wiąże się oczywiście z podpisaniem kilku umów (na rachunek firmowy i usługi dodatkowe). 

W przyszłości tym samym formularzem zgłasza się wszelkie zmiany danych. Na ten obowiązek posiada się 7 dni od ich zaistnienia. Uwaga. Jeżeli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawia się on tam automatycznie.

W formularzu należy podać m.in. rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności, która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.

Wypełniając formularz wybieramy również formę opodatkowania podatkiem dochodowy. Wprawdzie większość przedsiębiorców pozostaje przy skali podatkowej, to warto poznać alternatywy.

Kliknij, aby otworzyć w dodatkowym oknie przeglądarki:

Biuro księgowe

W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym będziemy współpracować, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później nasz wpis aktualizujemy (podając dane biura księgowego). 

Mimo dużej konkurencji, usługi biur księgowych nie należą do najtańszych i zawsze jest ryzyko, że trafimy na nierzetelnych księgowych. Dlatego samemu korzystam i polecam innym rozwiązanie, które jest pewne, a do tego może być nawet 10-krotnie tańsze (serio!). Jest nim księgowość internetowa. Dokładnie rzecz biorąc jedna, którą dobrze znam: wFirma. Oprócz swojej podstawowej funkcji portal ten jest jednocześnie programem do fakturowania, prowadzenia magazynu i wielu innych rzeczy. Tworzy również wszelkie ewidencje i deklaracje podatkowe (w tym Jednolity Plik Kontrolny), a nawet wysyła je przez internet do urzędów (nie wymagając od nas podpisu elektronicznego!).

Dowiedz się więcej o:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako tak zwany Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za siebie samego i swoich pracowników) oraz jako Ubezpieczony (jakby na równi ze swoimi pracownikami). Na początku wydaje się to trochę skomplikowane, ale jest to całkiem praktyczne.

Do ZUS-u składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów:

  • ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej:
    • gdy chce się skorzystać z "ulgi na start" LUB
    • gdy jest się jednocześnie zatrudnionym na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.
  • ZUA rejestracja do wszystkich składek:
    • w pozostałych sytuacjach (w tym również rejestracja do "małego ZUS-u").

Jeśli chcesz zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, to wypełnij także formularz ZCNA.

Druki te można wypełnić w momencie rejestrowania działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG. Jeśli się tego nie zrobi w ten sposób, to ma się wówczas 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA na ich papierowych formularzach (możliwa jest również wysyłka pocztowa – tylko użyj przesyłki poleconej, a dowód nadania załącz do kserokopii dokumentu).

Czytaj w nowym oknie:

newsletter icon

Nie przegap ważnych newsów i zmian przepisów!

„Mały Newsletter” z Mala-Firma.pl – zapisz się i otrzymuj:

  • istotne zmiany przepisów,
  • najciekawsze newsy,
  • tylko sprawdzone oferty,
  • przypomnienia o ważnych terminach.

Nie zasypię Cię mailami, bo wysyłam 1 lub 2 wiadomości w miesiącu – tylko to, co najważniejsze!





Po zapisaniu się otrzymasz wiadomość od Mala-Firma.pl z linkiem do aktywacji zapisu (nie zapomnij go kliknąć).

Urząd Skarbowy

Numer NIP pozostaje niezmieniony – nasz osobisty numer staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to zostanie on nadany przy realizacji przez Ministerstwo naszego wniosku CEIDG. Aby go poznać, najprościej jest wyszukać swój wpis korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien tam pojawić się najpóźniej w 3 dni od podpisania wniosku CEIDG, a najczęściej jest już następnego dnia.

W formularzu CEIDG informujemy Urząd Skarbowy o wybieranej formie opodatkowania i co za tym idzie rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej – to masz już za sobą. Musisz jeszcze zdecydować, czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli nie, to urzędu już nie odwiedzasz. W przeciwnym wypadku składasz dokument o nazwie VAT-R.

Czytaj w nowym oknie:

Pieczątka

Wprawdzie nie istnieje żaden prawny wymóg wyrabienia pieczęci firmowej, to jednak jej posiadanie często okazuje się przydatne, a że jej uzyskanie nie stanowi wielkiego trudu ani kosztu, to warto się o taką pieczęć postarać. Na większości urzędowych druków i deklaracji znajduje się pole na pieczątkę, lecz jej użycie nie jest obowiązkowe. Można jej używać przy fakturach i na umowach handlowych, lecz również nie trzeba. 

Co umieszcza się na takiej pieczęci:

  • pełna nazwa firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),
  • adres siedziby,
  • może być telefon, faks, e-mail,
  • REGON i NIP.

Konto bankowe

Po wprowadzeniu split payment, posiadanie rachunku firmowego w banku jest konieczne. O tym i wszystkim, co trzeba wiedzieć o kontach firmowych, napisałem w osobnym artykule pt. Jak wybrać konto bankowe dla firmy

Gorąco zachęcam do założenia konta firmowego poprzez powyższy artykuł, ponieważ pozwala to utrzymać się Małej-Firmie.pl w Internecie :). 

W każdym razie udając się do banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać:

  • dowód osobisty,
  • tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (w praktyce jest to wydruk z systemu CEIDG). 

Po założeniu firmowego konta bankowego należy koniecznie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

Powodzenia! 

Tak wygląda cała procedura. Gdy już jest za Tobą, pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia w biznesie! 

Na koniec polecam jeszcze:



 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna