Mimo, że wprowadzane są wciąż nowe udogodnienia, to i tak startujący przedsiębiorca musi wykonać kilka czynności, wypełnić kilka dokumentów i to w odpowiedniej kolejności. Oto praktyczna instrukcja, wyjaśniająca jak założyć firmę w kilku krokach.

Instrukcja aktualna na rok 2018.

firma.gov.pl

Większość czynności możemy wykonać przez internet. Zaczynamy od wpisania w przeglądarkę internetową adresu firma.gov.pl i wypełnienia na niej formularza CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Zobacz instrukcję wypełnienia formularza – tam również dwa słowa o sposobach wysyłania i podpisywania formularza (polecam tzw. Profil Zaufany).

Wpis do Ewidencji jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników).

W przyszłości tym samym formularzem zgłasza się również wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. Na ten obowiązek posiada się 7 dni od ich zaistnienia. Uwaga. Jeżeli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze REGON-u i/lub NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawiają się one tam automatycznie po ich nadaniu.

W formularzu należy podać rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności, która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności (więcej o PKD). Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako tak zwany Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za siebie samego i swoich pracowników) oraz jako Ubezpieczony (jakby na równi ze swoimi pracownikami). Na początku wydaje się to trochę skomplikowane, ale jest to całkiem praktyczne.

Jeśli wykonywana działalność gospodarcza jest naszym jedynym źródłem dochodów, to uzupełniamy druk ZUA (wzór wypełnienia). Z kolei ZZA (wzór wypełnienia) składa się w sytuacji, gdy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej – gdy pensja jest niższa, to pozostajemy przy ZUA. 

Druki te można wypełnić w momencie rejestrowania działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG. Jeśli się tego nie zrobi wówczas, to ma się 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA na ich papierowych formularzach (możliwa jest również wysyłka pocztowa – tylko użyj przesyłki poleconej, a dowód nadania załącz do kserokopii dokumentu).

Dla zainteresowanych więcej informacji o opłacaniu ZUS-u.

Urząd Skarbowy

Numer NIP pozostaje niezmieniony – nasz osobisty numer staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo naszego wniosku CEIDG. Aby go poznać, najprościej jest wyszukać nasz wpis korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien tam pojawić się najpóźniej w 3 dni od podpisania wniosku CEIDG, a najczęściej jest już następnego dnia.

W formularzu CEIDG informujesz Urząd Skarbowy o wybieranej formie opodatkowania i rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej – to masz już za sobą. Musisz jeszcze zdecydować, czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT – dowiedz się więcej o byciu VAT-owcem oraz zobacz instrukcję wypełnienia formularza VAT-R, który składa się w Urzędzie Skarbowym. Jeśli się na tonie zdecydujesz, to Urzędu już nie odwiedzasz.
 

newsletter icon

Nie przegap ważnych newsów i zmian przepisów!

„Mały Newsletter” z Mala-Firma.pl – zapisz się i otrzymuj:

  • istotne zmiany przepisów,
  • najciekawsze newsy,
  • tylko sprawdzone oferty,
  • przypomnienia o ważnych terminach.

Nie zasypię Cię mailami, bo wysyłam 1 lub 2 wiadomości w miesiącu – tylko to, co najważniejsze!





Po zapisaniu się otrzymasz wiadomość od Mala-Firma.pl z linkiem do aktywacji zapisu (nie zapomnij go kliknąć).

Biuro księgowe

W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym będziemy współpracować, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później nasz wpis aktualizujemy (podając dane biura księgowego). 

Mimo dużej konkurencji, usługi biur księgowych nie należą do najtańszych i zawsze jest ryzyko, że trafimy na nierzetelnych księgowych. Dlatego samemu korzystam i polecam innym rozwiązanie, które jest pewne, a do tego może być nawet 10-krotnie tańsze (serio!). Jest nim księgowość internetowa. Dokładnie rzecz biorąc jedna, z którego samemu korzystam i którą dobrze znam: wFirma. Oprócz swojej podstawowej funkcji portal ten jest jednocześnie programem do fakturowania, prowadzenia magazynu i wielu innych rzeczy. Tworzą również wszelkie ewidencje i deklaracje podatkowe (w tym Jednolity Plik Kontrolny), a nawet wysyłają je przez Internet do urzędów (nie wymagając od nas podpisu elektronicznego!). Dowiedz się więcej o księgowości internetowej

Pieczątka

Wprawdzie nie istnieje żaden prawny wymóg wyrabienia pieczęci firmowych, to jednak jej posiadanie często okazuje się przydatne, a że jej uzyskanie nie stanowi wielkiego trudu ani kosztu, to warto się o taką pieczęć postarać. Na większości urzędowych druków i deklaracji znajduje się pole na pieczątkę, lecz jej użycie nie jest obowiązkowe. Można jej używać przy fakturach i na umowach handlowych, lecz również nie trzeba. 

Co umieszcza się na takiej pieczęci:

  • pełna nazwa firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),
  • adres siedziby,
  • może być telefon, faks, e-mail,
  • REGON i NIP.

Konto bankowe

Wszystko, co istotne na temat wyboru konta bankowego dla Twojej firmy oraz zestawienie aktualnych ofert banków przygotowałem w osobnym artykule pt. Jak wybrać konto bankowe dla firmy.

Gorąco zachęcam do założenia konta firmowego poprzez tę stronę, ponieważ pozwala to utrzymać się Małej-Firmie.pl w Internecie :). Wielkie dzięki!! Zakładanie konta przez Internet jest ponadto bardzo wygodne – nie trzeba udawać się do banku, czekać w kolejce itd., tylko można albo „podpisać” umowę symbolicznym przelewem (np. 1 zł) z innego swojego konta lub umówić się z kurierem, który wraz z umową przybędzie do Twojego domu lub siedziby firmy.

W każdym razie udając się do banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać dowód osobisty oraz tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (w praktyce jest to wydruk z systemu CEIDG). Po założeniu firmowego konta bankowego należy koniecznie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

Powodzenia! 

Tak wygląda cała procedura. Gdy już jest za Tobą, pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia w biznesie! Na koniec polecam jeszcze Terminarz Przedsiębiorcy – czyli daty, o których należy pamiętać co miesiąc, kwartał i rok.



 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna