Mimo, że wprowadzane są wciąż nowe udogodnienia, to i tak startujący przedsiębiorca musi wykonać kilka czynności, wypełnić kilka dokumentów i to w odpowiedniej kolejności. Oto praktyczna instrukcja, wyjaśniająca jak założyć firmę w kilku krokach.

Instrukcja aktualna na rok 2018.

firma.gov.pl

Większość czynności możemy wykonać przez internet. Zaczynamy od wpisania w przeglądarkę internetową adresu firma.gov.pl i wypełnienia na niej formularza CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Zobacz instrukcję wypełnienia formularza – tam również dwa słowa o sposobach wysyłania i podpisywania formularza (polecam tzw. Profil Zaufany). Odradzam korzystania z "łatwiejszych" formularzy udostępnianych przez niektóre banki, bo ich wypełnienie wiąże się oczywiście z podpisaniem kilku umów (na rachunek firmowy i usługi dodatkowe). 

W przyszłości tym samym formularzem zgłasza się wszelkie zmiany danych. Na ten obowiązek posiada się 7 dni od ich zaistnienia. Uwaga. Jeżeli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG, bo pojawia się on tam automatycznie.

W formularzu należy podać m.in. rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności, która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.

Kliknij, aby otworzyć w dodatkowym oknie przeglądarki:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako tak zwany Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za siebie samego i swoich pracowników) oraz jako Ubezpieczony (jakby na równi ze swoimi pracownikami). Na początku wydaje się to trochę skomplikowane, ale jest to całkiem praktyczne.

Do ZUS-u składasz jeden z dwóch podstawowych dokumentów:

  • ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej:
    • gdy chce się skorzystać z "ulgi na start" LUB
    • gdy jest się jednocześnie zatrudnionym na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.
  • ZUA rejestracja do wszystkich składek:
    • w pozostałych sytuacjach (w tym również rejestracja do "małego ZUS-u").

Jeśli chcesz zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, to wypełnij także formularz ZCNA.

Druki te można wypełnić w momencie rejestrowania działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG. Jeśli się tego nie zrobi wówczas, to ma się 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA na ich papierowych formularzach (możliwa jest również wysyłka pocztowa – tylko użyj przesyłki poleconej, a dowód nadania załącz do kserokopii dokumentu).

Czytaj w nowym oknie:

Urząd Skarbowy

Numer NIP pozostaje niezmieniony – nasz osobisty numer staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo naszego wniosku CEIDG. Aby go poznać, najprościej jest wyszukać swój wpis korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien tam pojawić się najpóźniej w 3 dni od podpisania wniosku CEIDG, a najczęściej jest już następnego dnia.

W formularzu CEIDG informujesz Urząd Skarbowy o wybieranej formie opodatkowania i rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej – to masz już za sobą. Musisz jeszcze zdecydować, czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli nie, to urzędu już nie odwiedzasz. W przeciwnym wypadku składasz dokument o nazwie VAT-R.

Czytaj w nowym oknie:

newsletter icon

Nie przegap ważnych newsów i zmian przepisów!

„Mały Newsletter” z Mala-Firma.pl – zapisz się i otrzymuj:

  • istotne zmiany przepisów,
  • najciekawsze newsy,
  • tylko sprawdzone oferty,
  • przypomnienia o ważnych terminach.

Nie zasypię Cię mailami, bo wysyłam 1 lub 2 wiadomości w miesiącu – tylko to, co najważniejsze!





Po zapisaniu się otrzymasz wiadomość od Mala-Firma.pl z linkiem do aktywacji zapisu (nie zapomnij go kliknąć).

Biuro księgowe

W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym będziemy współpracować, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później nasz wpis aktualizujemy (podając dane biura księgowego). 

Mimo dużej konkurencji, usługi biur księgowych nie należą do najtańszych i zawsze jest ryzyko, że trafimy na nierzetelnych księgowych. Dlatego samemu korzystam i polecam innym rozwiązanie, które jest pewne, a do tego może być nawet 10-krotnie tańsze (serio!). Jest nim księgowość internetowa. Dokładnie rzecz biorąc jedna, z którego samemu korzystam i którą dobrze znam: wFirma. Oprócz swojej podstawowej funkcji portal ten jest jednocześnie programem do fakturowania, prowadzenia magazynu i wielu innych rzeczy. Tworzą również wszelkie ewidencje i deklaracje podatkowe (w tym Jednolity Plik Kontrolny), a nawet wysyłają je przez Internet do urzędów (nie wymagając od nas podpisu elektronicznego!).

Dowiedz się więcej o:

Pieczątka

Wprawdzie nie istnieje żaden prawny wymóg wyrabienia pieczęci firmowych, to jednak jej posiadanie często okazuje się przydatne, a że jej uzyskanie nie stanowi wielkiego trudu ani kosztu, to warto się o taką pieczęć postarać. Na większości urzędowych druków i deklaracji znajduje się pole na pieczątkę, lecz jej użycie nie jest obowiązkowe. Można jej używać przy fakturach i na umowach handlowych, lecz również nie trzeba. 

Co umieszcza się na takiej pieczęci:

  • pełna nazwa firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),
  • adres siedziby,
  • może być telefon, faks, e-mail,
  • REGON i NIP.

Konto bankowe

Wszystko, co trzeba wiedzieć wybierając konto bankowe dla swojej firmy, opisałem w osobnym artykule pt. Jak wybrać konto bankowe dla firmy.

Gorąco zachęcam do założenia konta firmowego poprzez powyższy artykuł, ponieważ pozwala to utrzymać się Małej-Firmie.pl w Internecie :). Wielkie dzięki!! Zakładanie konta przez Internet jest ponadto bardzo wygodne – nie trzeba udawać się do banku, czekać w kolejce itd., tylko można albo „podpisać” umowę symbolicznym przelewem (np. 1 zł) z innego swojego konta lub umówić się z kurierem, który wraz z umową przybędzie do Twojego domu lub siedziby firmy.

W każdym razie udając się do banku lub wypełniając formularz on-line należy posiadać dowód osobisty oraz tzw. oryginał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (w praktyce jest to wydruk z systemu CEIDG). Po założeniu firmowego konta bankowego należy koniecznie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

Skrzynka e-mail

Podobnie jak w przypadku konta bankowego - warto założyć osobne dla oddzielenia finansów prywatnych od firmowych - tak też jest w przypadku konta poczty elektronicznej. Aby utrzymać porządek w firmowej korespondencji, polecam konto e-mail w domenie @firma.pl, dostępne tylko dla firm. To również sposób na to, aby podawać klientom swój brandowy adres e-mail bez konieczności kupowania własnej domeny i serwera internetowego. Wybierz firmowe konto e-mail w adresie @firma.pl.

Powodzenia! 

Tak wygląda cała procedura. Gdy już jest za Tobą, pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia w biznesie! 

Na koniec polecam jeszcze:



 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna