Rejestracja domeny internetowej: 5 rzeczy, na które warto uważać

Domena internetowa jest unikalnym adresem sieciowym o niepowtarzalnej nazwie. Jej rejestracja z całą pewnością nie będzie najłatwiejszym zadaniem – w końcu posłuży ona jako swoista wizytówka, która jako pierwsza będzie ukazywać się naszym potencjalnym klientom. Nazwa powinna być chwytliwa, wyjątkowa, o przyjemnym brzmieniu oraz łatwej wymowie. 

Internet w firmie

Jednak podczas rejestracji domeny internetowej naszym problemem nie będzie jedynie wymyślenie odpowiedniego sloganu, bowiem na naszej drodze może pojawić się wiele pułapek, których przeoczenie może słono kosztować. Przygotowaliśmy zatem opis pięciu z nich, tych, na które większość początkujących użytkowników, niestety, daje się nabierać.

Artykuł przygotowany we współpracy z edukacyjnym i poradnikowym serwisem Kupno Domen.

1. Zadbajmy o swoją wygodę.

Być może nie jest to informacja, o której mówi się głośno na samym początku, ale z całą pewnością warto jest zawiesić na niej swoją uwagę.

Panel, za pomocą którego będziemy zarządzać naszą domeną, powinien być w jak największym stopniu przejrzysty oraz uporządkowany. Jeśli jesteśmy tak zwanymi „laikami” w zarządzaniu stronami internetowymi, to z całą pewnością na swojej drodze natrafimy na sporo niejasności oraz problemów, z którymi będziemy musieli się uporać. Zadbajmy więc już na samym początku, jeszcze przed wyborem rejestratora, aby oferowany przez niego serwis zawierał wszystkie najpotrzebniejsze informacje w widocznym miejscu – bez żadnych ukrytych zapisów, drobnych druczków, czy niedostępnych funkcji.

Dzięki temu będziemy w stanie nie tylko zaoszczędzić nasz cenny czas, ale i ominąć wszelkie niechciane ukryte płatności oraz dodatki. A jeśli już o pieniądzach mowa, to płynnie przejdźmy do drugiego podpunktu, jakim są…

2. Podejrzanie niskie ceny – bądźmy ostrożni!

Powiedzmy sobie wprost: nikt nie zarejestruje naszej domeny za darmo. Niestety, jest to proces dość kosztowny, za który będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni. Co prawda, koszt rejestracji domeny w porównaniu do, przykładowo, właściwego hostowania strony, jest niewielki, ale nigdy nie jest to proces darmowy.

Nie dajmy się zatem zwieść wielkim sloganom krzyczącym o fantastycznej ofercie „Domena za 0 zł”, gdyż z całą pewnością doprowadzi nas to nie do oszczędności, a wręcz zupełnie odwrotnie – pozbawienia środków. Bardzo często bowiem „darmowe” na pierwszy rzut oka oferty są jedynie ceną początkową, a każde kolejne odnowienie cyklu może kosztować znacznie więcej, niż u bardziej przejrzystej konkurencji.

3. Sprawdzajmy bezpieczeństwo rejestratorów.

Oczywiście – swoją własną protekcję powinniśmy stawiać zawsze na pierwszym miejscu. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy zainteresować się systemem zabezpieczeń naszych rejestratorów. Jest to aspekt, który przez wielu początkujących użytkowników wydaje się być bagatelizowany.

Uświadommy sobie fakt, że strony zajmujące się domenami internetowymi nie są maszynami, tylko prowadzą je ludzie – mniej, lub bardziej zaawansowani technologicznie, ale nadal ludzie. A przecież wszyscy popełniamy błędy.
Ataki hakerskie wcale nie są taką rzadkością, jak mogłoby się wydawać. Nie są one, co prawda, spektakularne niczym w Hollywoodzkich filmach akcji – jednak potajemne wykradanie informacji o użytkownikach, ich danych, lokalizacji, stoją na porządku dziennym.

Zorientujmy się zatem, czy strona naszego rejestratora posiada odpowiednie zabezpieczenia – przykładowo uwierzytelnianie dwuskładnikowe 2FA. Zweryfikować to można w bardzo łatwy sposób: wystarczy spojrzeć na górny pasek przeglądarki – powinien tam pojawić się komunikat o bezpieczeństwie połączenia (o dobrych zabezpieczeniach zwykle informuje nas symbol kłódki). Pomocne mogą okazać się również najróżniejsze fora internetowe o tematyce domen oraz hostingu.

4. Parametry rejestratora – analizujmy wszystko!

Dopiero po upewnieniu się, że nie wpadniemy w żadną z trzech wcześniej wymienionych pułapek, możemy przejść do bezpośredniego sprawdzenia parametrów naszego rejestratora. Zwróćmy uwagę na wszystkie najbardziej podstawowe, jak i dodatkowe funkcje. Jako przykład mogą posłużyć takie udogodnienia jak:

  • Zabezpieczenie Registry Lock (przed nieuprawnioną modyfikacją)
  • Hurtowa rejestracja domen
  • Duży wybór rozszerzeń (nie tylko .com, ale również .info, .pro, czy .name)
  • Opcja na domenę (pierwszeństwo w zakupie domeny, która zdążyła już wygasnąć)

5. Uważajmy na wady w złotym opakowaniu.

Na samym końcu, warto będzie zwrócić uwagę na to, czy my sami nie popełniliśmy jakichkolwiek błędów.

Czy nie daliśmy się nabrać na kolorowe, rysunkowe slogany serwisów, których opinie nie są najprzychylniejsze? Czy nasz wybór nie padł za sprawą chwytliwego hasła reklamowego, które nie zawiera w sobie wiele prawdy?

Nie zapominajmy przede wszystkim o fakcie, iż wybór domeny jest operacją, której nie można odwrócić – dlatego też z nawet raz popełnioną literówką będziemy musieli się trwale pogodzić (lub też zarejestrować kolejną domenę – ale po co przechodzić przez cały proces dwukrotnie?).

Pozwólmy sobie zatem na dozę samokrytyki, i upewnijmy się wielokrotnie, że podjęliśmy optymalną dla nas decyzję. Pamiętajmy – przede wszystkim zdrowy rozsądek!

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings