Polski przedsiębiorca. Portret własny

Zapracowany, ale niezależny i zadowolony – taki we własnej ocenie jest polski przedsiębiorca. Wynika to z badania „Polski przedsiębiorca. Portret własny” przeprowadzonego przez home.pl.

Home.pl przygotował raport na swoje 20. urodziny, angażując do badania tysiąc swoich klientów z sektora MMŚP. Okazuje się, że polski świat mikro, małego i średniego biznesu nastawiony jest do rzeczywistości gospodarczej entuzjastycznie. Nie brakuje jednak problemów, które przedsiębiorcy widzą jako bariery dla rozwoju działalności.

 

Pieniądze to nie wszystko

Okazuje się, że największą motywacją do założenia własnego biznesu jest niezależność. Aż 67 proc. respondentów wskazało właśnie ją jako główny motywator do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Co może zaskakiwać, tylko 13 proc. przedsiębiorców otwierało firmę, by osiągać wyższe zarobki. Zdecydowanie częściej istotna były elastyczny czas pracy (56 proc.), możliwość połączenia zajęcia zawodowego z pasjami oraz zainteresowaniami (45 proc.) oraz samorozwoju (37 proc.).

Podobnie przedsiębiorcy mierzą sukces – większość z nich mówiąc o sukcesie, nie myśli o pieniądzach (tak uważa tylko 28 proc. ankietowanych), a właśnie o niezależności. Wskazało ją 65 proc. respondentów. Innymi miernikami zadowolenia z działalności są: rozpoznawalność marki (48 proc.), wykreowanie jej od początku (34 proc.) czy tworzenie nowych miejsc pracy (23 proc.).

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców jest zadowolona z prowadzonych przez siebie działań biznesowych. Aż 36 proc. z nich wskazało, że w ich ocenie osiągnęli sukces, a kolejne 31 proc. respondentów uważa, że dojdzie do tego w przeciągu najbliższych dwóch lat.

Praca, praca, praca

Ankietowani wskazali, że największe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu jest zaangażowanie swojego czasu i pracy w działalność firmy. Na pracowitość jako cechę pomagającą osiągnąć wyżyny biznesowe wskazało aż 77 proc. z nich. Inne istotne cechy to kreatywność, o której wspomniało aż 73 proc. przedsiębiorców, zdolność adaptacji do zmian – 59 proc., zdolność do podejmowania ryzyka – 55 proc. oraz umiejętność zarządzania czasem – 45 proc.

Polscy przedsiębiorcy wierzą w sukces, więc pracują dużo. Aż 38 proc. z nich przekracza 9-godzinny dzień pracy, a kolejne 31 proc. pracuje więcej niż przez 10 godzin. Ci, którzy pracują poniżej etatowego wymiaru, czyli od pięciu do maksymalnie ośmiu godzin dziennie to niespełna ¼ przedsiębiorców.

Nie jest łatwo

Choć polscy przedsiębiorcy są w większości zadowoleni z wybranej drogi zawodowej, wielu z nich zwraca uwagę na przeszkody, jakie nie pozwalają im na rozwój biznesu.

Największa grupa, bo aż 77 proc. ankietowanych wskazało na wysokie składki ZUS oraz obciążenia podatkowe jako główną barierę rozwoju. Nie bez znaczenia są też procedury urzędowe – na biurokrację narzeka 58 proc. przedsiębiorców. Inne przeszkody, o których mówią właściciele mikro-, małych i średnich firm to wysokie koszty stałe – 30 proc., trudności w pozyskiwaniu klientów (jest to bariera dla 27 proc. ankietowanych) czy brak wykwalifikowanych pracowników (17 proc.).

Technologie na pomoc

Osoby prowadzące działalność w Polsce chętnie korzystają z nowych technologii, gdyż wierzą, że mogą one usprawnić pracę i pomóc w odnoszeniu sukcesów rynkowych. Najliczniejsza grupa respondentów, czyli 67 proc. z nich to przedsiębiorcy wykorzystujący komunikację email, inwestujący w sprzęt komputerowy i nowoczesne oprogramowanie. Wykorzystują oni również m.in. social media do promocji swojej działalności, a na nowe technologie w ciągu roku wydają min. 1 tys., a max. 10 tys. zł.

Na większe wydatki na nowe technologie (pow. 10 tys. zł rocznie) pozwala sobie 13 proc. przedsiębiorców. Są to osoby, które korzystają z usług informatycznych (np. poprzez stworzenie działu IT w firmie) i wykorzystują rozwiązania programistyczne i internetowe w swojej codziennej działalności. Należą do nich m.in. właściciele większych sklepów internetowych, aplikacji webowych czy zaawansowanych systemów do zarządzania stworzonych specjalnie na ich potrzeby.

Warto zauważyć, że dla polskich przedsiębiorców minimum technologicznym jest posiadanie firmowej strony internetowej. Na stronę w Sieci stawiają nawet ci, którzy wydają mniej niż 1 tys. zł rocznie na nowe technologie – jest to 20 proc. przedsiębiorców.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna