Przedsiębiorcy w pozytywnych nastrojach

Bank Pekao opublikował coroczny raport o sytuacji mikro i małych firm. Po raz pierwszy w historii badania wskaźnik koniunktury przekroczył 100 punktów, w rezultacie poprawy nastrojów przedsiębiorców w każdym z badanych obszarów, od oceny gospodarki po stan branży i sytuację samej firmy.

Niestety, z badania wynika też, że polskie małe i mikro firmy są na bakier z innowacyjnością oraz cyfryzacją.

Zachwyceni koniunkturą

Wskaźnik koniunktury za rok 2017 wyniósł 100,8 punktów, przekraczając po raz pierwszy granicę 100 punktów. Respondenci badana mieli odpowiedzieć na 70 pytań dotyczących gospodarki, koniunktury, branży i swojej firmy używając wartości od 50 do 150, przy czym 100 oznacza neutralną postawę – nie jest ani lepiej, ani gorzej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przepytywani przedsiębiorcy byli zwłaszcza zachwyceni koniunkturą u partnerów handlowych Polski, a także sytuacją gospodarczą naszego kraju. Ponadto wskazywali, że rynek pracy ma się dobrze, gdyż łatwiej jest znaleźć pracę. Z drugiej strony powoduje to wzrost presji na rynku pracy i fakt, że trudniej małym firmom znaleźć odpowiednich pracowników, co też można wyczytać z raportu. Najbardziej optymistycznie do sytuacji swojej firmy i gospodarki podeszły firmy z województw podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, małopolskiego i podkarpackiego. W badaniu wzięło udział ogółem 6,9 tys. właścicieli mikro i małych firm.

Z cyfryzacją nie jest najlepiej

Raport pokazał, że polskie małe firmy mają problem z innowacyjnością. Jedynie co czwarta z nich w 2017 wdrożyła innowacyjne produkty. Młodsze stażem firmy, istniejące krócej niż 3 lata, radzą sobie z innowacyjnością trochę lepiej, bo 35,6 procent z nich wdrożyło innowacyjne projekty w zeszłym roku. Kiepsko sprawa ma się też z cyfryzacją. Ponad połowa małych i mikro firm (57 procent) przyjmuje zamówienia mailowo, a tylko 14 procent przedsiębiorców posiada aplikację mobilną przeznaczoną do sprzedaży dóbr i usług. Z drugiej strony, małe firmy nie stronią od bankowości elektronicznej – 89 procent z nich deklaruje korzystanie z jej usług.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna