W 2020 roku na zlecenie UOKiK przeprowadzono badanie dotyczące między innymi sugerowania się opiniami podczas zakupów w sieci. Opinie innych są cennym źródłem informacji, dlatego wielu użytkowników internetu kieruje się w ich stronę podczas zainteresowania konkretnym produktem. Z opinii można się dowiedzieć, czy produkt jest faktycznie taki, jak przedstawia go sprzedawca.

Poza tym do opinii sięgamy równie chętnie przy wyborze usług, warsztatu samochodowego, kosmetyczki i księgowej. Niestety nie wszystkie opinie są prawdziwe. Prezes UOKiK ukarał dwie spółki, Opinie.pro i SN Marketing za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Obydwie oferowały zakup opinii i ocen produktów oraz usług.

Nieuczciwa konkurencja i wprowadzanie klientów w błąd

Opinie powinny być dodawane wyłącznie przez osoby, które nabyły produkt bądź skorzystały z usługi. Możliwość kupienia opinii napisanych przez osoby, które nie miały kontaktu z produktem/usługą jest wprowadzeniem konsumentów w błąd. I może prowadzić do podjęcia niewłaściwej decyzji zakupowej.

Kupowanie opinii nie jest również uczciwe wobec innych graczy na rynku. Bo dzięki opiniom mogą być wyżej w wyszukiwarkach.

Autentyczność opinii

Z pewnością problem z nieprawdziwymi opiniami nie rozwiąże się wraz z wejściem w życie dyrektywy unijnej Omnibus. Natomiast jest nadzieja, że zleconych opinii, nieprawdziwych, napisanych na korzyść konkretnej firmy będzie mniej. Od 1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie przepisy wspomnianej dyrektywy Omnibus. Jej celem jest zwiększenie przejrzystości zakupów w sieci. Jednym z ważnych zapisów jest ten dotyczący nowego obowiązku, który ciąży na sprzedawcach. Jeśli na stronie sklepu bądź działalności usługowej udostępniasz możliwość dodawania opinii, musisz również poinformować potencjalnych klientów, w jaki sposób sprawdzasz autentyczność opinii.

Wspomniane wcześniej spółki zostały ukarane przez Prezesa UOKiK karą finansową łącznie w kwocie 70 tys. zł (Opinie.pro 40 tys. zł, SN Marketing 30 tys. zł). To pierwsze w Polsce spółki ukarane przez UOKiK za handel opiniami.

Uczciwość w sieci jest ważna. Dobry produkt i wysokiej jakości usługi zawsze znajdą nabywców, nie są im potrzebne napisane na zamówienie opinie.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.