Merchandising to słowo, które coraz częściej przebija się do mainstreamu. Choć brzmi ono nieco tajemniczo, to oznacza coś, z czym każdy z nas spotyka się każdego dnia.

Czym właściwie jest merchandising i jakie konkretnie usługi obejmuje? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule.

Czym jest merchandising?

Co to jest merchandising?” - jest to pytanie, jak najbardziej uzasadnione, ponieważ samo pojęcie ma prawo brzmieć niezrozumiale. Oznacza ono jednak coś, z czym każdy z nas ma do czynienia na co dzień. Merchandising jest rodzajem usługi marketingowej skierowanej do sklepów, której zadaniem jest wywieranie wpływu na klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji towaru.

Większości osób usługa ta kojarzy się przede wszystkim z wykładaniem towaru na półki. Jest to jednak cały zbiór różnych działań, które mają prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Aby przyciągnąć klienta, towar musi być ułożony na półkach w sposób, który zwiększa atrakcyjność jego ekspozycji. Nie bez znaczenia jest również układ działów tematycznych w obrębie danego sklepu.

Co wchodzi w zakres usług merchandisingu?

W rzeczywistości merchandising obejmuje szereg różnych oddziaływań. Wśród nich wymienić można np. multifacing. Jest to praktyka polegająca na grupowaniu obok siebie tych samych produktów, co ma za zadanie stworzyć wrażenie zasobności. Inną popularną praktyką jest tzw. fejsowanie, czyli po prostu usuwanie pustych przestrzeni na półkach.

Kolejnym rodzajem działania jest cross merchandising. Praktyka ta polega na ustawianiu obok siebie powiązanych tematycznie towarów z różnych grup. Na tym jednak usługa się nie kończy. Obejmuje ona także m.in. porządkowanie przestrzeni handlowej. Można więc w dużym uproszczeniu powiedzieć, że merchandising polega na przygotowaniu atrakcyjnej ekspozycji sklepu.

Jaki jest cel merchandisingu?

Merchandising to stosunkowo młoda branża. Jest ona odpowiedzią na zwiększenie liczby produktów na rynku, co skutkuje trudnościami w podjęciu decyzji zakupowych przez klienta. Odpowiednie uporządkowanie i zaprezentowanie towarów ma więc kluczowe znaczenie dla komfortu zakupów. Zwłaszcza w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych.

Drugim bardzo ważnym celem merchandisingu jest zwiększenie sprzedaży. Działania podejmowane przez firmy z tej branży mają w konsekwencji zachęcić klientów do zakupu konkretnych produktów lub odwiedzenia określonych sklepów. Dlatego też usługa merchandisingu obejmuje szerokie spektrum oddziaływań marketingowych.

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.