Często zdarza się, że prawo nie jest w odpowiednim czasie dostosowywane do nowych technologii i rozwiązań, jakie pojawiają się na rynku. Ustawodawcy zdążyli już jednak wprowadzić kilka przepisów regulujących działalność biznesową w Internecie.

Kampanie mailingowe

Jeszcze kilka lat temu wiele firm wysyłało masowo oferty handlowe i informacje promocyjne na adresy e-mail znalezione w Sieci. Często były to wiadomości niechciane, określane jako SPAM. Właśnie z tego powodu w polskim prawie wprowadzono zapisy określające wyraźnie, w jakich sytuacjach można wysyłać tego typu maile, a w jakich jest to zakazane.

E-maile z informacjami handlowymi nie mogą być wysyłane na adresy imienne poczty elektronicznej, bez uzyskania wcześniejszej zgody. Oznacza to, że wszelkie wysyłki newsletterów czy mailingów wymagają rejestracji bądź udzielenia zgody przez odbiorcę. Przepis ten odnosi się do adresów mailowych konsumentów, czyli użytkowników prywatnych. W przypadku adresów firmowych, udostępnianych na firmowej stronie internetowej, nie obowiązuje. 

Polityka cookies

Strony internetowe wykorzystują technologię cookies (czyli tzw. ciasteczka). Są to pliki automatycznie zapisywane przez przeglądarki z danymi dotyczącymi działań podejmowanych przez użytkownika w serwisach WWW. Ciasteczka służą dopasowywaniu treści oraz użytecznych funkcji do potrzeb odwiedzających dane witryny. Są to używane powszechnie mechanizmy, które umożliwiają zapewnienie funkcjonalności wielu stron WWW. Bez ciasteczek nie funkcjonowałyby chociażby „koszyki” w sklepach internetowych. Choć nie pozwalają one na identyfikację użytkownika, zawierają dane mówiące o jego działaniach w Internecie, dlatego w prawie wprowadzono obowiązek informowania internautów o prowadzonej przez stronę polityce cookies. Oznacza to, że obecnie każdy odwiedzający daną stronę po raz pierwszy, powinien zobaczyć komunikat o stosowaniu przez nią ciasteczek.

Sprzedaż wysyłkowa

Sprzedaż przez Internet oraz telefon (czyli tzw. sprzedaż wysyłkowa) nieustannie zyskuje na popularności. Ze sklepów internetowych coraz chętniej i częściej korzystają polscy internauci. Właśnie dlatego wprowadzono przepisy regulujące zasady wysyłek i zwrotów zakupionych na odległość towarów.

Konsument robiący zakupy w formie wysyłkowej ma prawo zwrócić zakupione produkty w ciągu 14 dni, bez podania przyczyny zwrotu. Są sklepy internetowe, które w ramach swojej strategii marketingowej wydłużają ten okres do 30 dni. Jeśli sprzedawca zapomni poinformować swoich klientów o możliwości zwrotu, okres ten wydłuża się nawet do roku.

Potrzebujesz porady prawnej? Zamów ją tutaj.

Wiele sklepów internetowych wprowadza zwroty darmowe, co jest kuszącym motywatorem do zakupów dla e-konsumentów. Według prawa, sprzedawca nie musi oferować tej usługi bezpłatnie. Ciąży jednak na nim obowiązek poinformowania o konieczności poniesienia kosztów zwrotu zakupów przez kupującego. Jeśli tego nie zrobi, klient może wysłać produkty zwrotnie na koszt odbiorcy.

Działając w branży e-commerce warto zainwestować w dobre przygotowanie regulaminów i jasnych informacji dotyczących zakupów dla klientów, by nie popełnić błędów, które mogą mieć skutki prawne. 

Ochrona danych osobowych

Głównym aktem prawnym regulującym ten obszar jest RODO - omówiłem to zagadnienie w osobnym tekście


Ile kosztuje księgowość w Twojej firmie?
 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna