Jak sfinansować rozpoczęcie działalności

Trudno powiedzieć co jest ważniejsze dla własnego biznesu – pomysł, czy kapitał. Dobry start wymaga obu. Ponadto trzeba koniecznie zaplanować finansowanie aż do planowanego założonego momentu zwrotu z inwestycji.

banknotes, polish zloty, currency

Niezależnie od źródła finansowania należy być przygotowanym średnio na około pół roku prowadzenia działalności bez zysku. Wiele zależy oczywiście od specyfiki branży, posiadanych kontaktów i wielu innych czynników, ale zazwyczaj należy się liczyć z mniej więcej półroczną stratą na początku.

Środki własne

Są one niezastąpione jako co najmniej jedno ze źródeł finansowania swojego biznesu. Jest to kapitał tani – tzn. nie trzeba płacić od niego odsetek, jak np. od kredytu. Skąd go wziąć? Najlepiej z oszczędności. Dobrze mieć też osobny budżet „na życie” w tym czasie – bez niego presja konieczności powodzenia przedsięwzięcia może być zbyt duża. Wielu przedsiębiorców rozpoczyna swoją biznesową przygodę pracując jednocześnie jeszcze w jakiejś firmie – na przykład na część etatu. Innym sposobem na znalezienie kapitału jest sprzedaż majątku (np. samochodu). Dobrym modelem finansowania nowego przedsięwzięcia jest również przekazywanie na nie zysku z innej działalności, jeśli już się taką prowadzi.

Instytucje publiczne

Prym w promocji przedsiębiorczości w Polsce wiodą Powiatowe Urzędy Pracy. Wychodzą one ze słusznego założenia, że pomagając bezrobotnym założyć własną firmę, skutecznie zmniejszają bezrobocie w regionie. Wszystkie urzędy prowadzą programy bezzwrotnego wsparcia na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Obecnie kwoty dofinansowania mogą sięgać nawet sześciokrotności średniego wynagrodzenia w kraju. O taką pomoc można się starać już po miesiącu od zarejestrowania się jako osoba bezrobotna, lecz jedynie wówczas, gdy nie prowadziło się działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jeśli przyczyną zamknięcia ostatniej działalności była sytuacja epidemiologiczna, a zamierzasz pójść w inną branżę, to ten rok przerwy nie jest warunkiem udzielenia dotacji.

Wniosek o dotację należy złożyć przed rejestracją działalności. Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest bardzo prawdopodobne, gdy wnioskodawca wykaże się znajomością branży, odpowiednim wykształceniem, pewnym wkładem własnym (nie każdy UP go wymaga, ale zawsze jest mile widziany) oraz zamiarem zatrudnienia pracowników w przyszłości.

Pozyskane środki należy przeznaczyć na wydatki jednorazowe, np. zakup narzędzi, pomocy, maszyn. Ważne jest też, że po otrzymaniu dotacji z PUP-u, trzeba prowadzić własną firmę przez co najmniej rok – w przeciwnym wypadku trzeba zwrócić całą otrzymaną kwotę dofinansowania. Przez rok nie należy też podejmować zatrudnienia.

Są również fundusze unijne. Obecne programy na lata 2021-2027 można sprawdzić w Wyszukiwarce Dotacji na stronach rządowych. Jeśli znajdziesz w swoim regionie program, w którym trwa nabór wniosków, skontaktuj się z osobą odpowiedzialną za projekt. To najszybsza droga weryfikacji informacji i sprawdzenia, czy Twój pomysł na biznes może być wsparty ze środków unijnych.

Kolejna propozycja wsparcia to PFR. Na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju znajdziesz rozbudowaną wyszukiwarkę, dzięki której wyszukasz programy wsparcia dla przyszłych przedsiębiorców.

Kredyt

Kredyty lubimy dostawać, nie lubimy spłacać. Tak jest i w tym przypadku, gdy chcemy z kredytu sfinansować nasz start w samodzielną przedsiębiorczość. Jest to generalnie ryzykowne źródło finansowania. Nie dość, że otrzymany kapitał należy zwrócić, to jeszcze z odsetkami (odsetki są oczywiście kosztem działalności, ale to nie rozwiązuje problemu). Banki również nie są bardzo chętne udzielania pożyczek na start firmy – uznają, że ryzyko jest duże. Dlatego dostępne kwoty tego rodzaju usług nie są z reguły wielkie – kilkanaście, czasem kilkadziesiąt tysięcy złotych. Co innego z kredytami na rozwój istniejących już, dochodowych firm. Tutaj kwoty i dostępność jest większa, lecz często wymagany jest solidny zastaw, np. mieszkanie. Generalnie odradzam pomysł sfinansowania startu swojej firmy, zwłaszcza pierwszej, z kredytu. Generowane przez niego obciążenie finansowe może być bardzo dużym ciężarem w początkowym okresie rozwijania firmy.

Opcją jest również pożyczka na preferencyjnych warunkach w BGK „Pierwszy biznes – wsparcie w starcie”. Ciekawym dodatkiem do tej oferty jest możliwość umorzenia pożyczki.

Leasing

W gruncie rzeczy jest to również forma kredytu, ale szyta na miarę przedsiębiorcy. Najczęściej dotyczy środków trwałych, takich jak sprzęt komputerowy albo samochód. Gdy bierze się coś w leasing, to otrzymuje się daną rzecz w używanie. Płaci się jednak tzw. raty leasingowe. Gdy zaś umówiony okres się kończy, to można z tej rzeczy zrezygnować lub zakupić ją na własność na korzystnych warunkach (uwzględniających część kapitału wpłaconego w ratach). Jest to może trochę bardziej złożony temat, niż zwykła pożyczka, lecz też dzięki temu leasing jest w praktyce mniej uciążliwy finansowo.

Przy okazji. Istnieje też „leasing odwrócony”, który również może być pomysłem na sfinansowanie części działalności. Polega on na tym, że posiadany sprzęt oddaje się bankowi lub firmie leasingowej w zamian za jego wartość (zastrzyk gotówki), ale zobowiązuje się płacić ratę leasinową (zobowiązanie, ale rozłożone w czasie).

Inwerstor

Jest to nie lada wyczyn, ale możliwy do zrealizowania. Szczególnie trudno jest na samym początku, gdy firma jest jeszcze czystym pomysłem i nie przynosi przychodów. Powiedzmy to sobie szczerze, przekonać inwestora do zainteresowania się naszym pomysłem na takim etapie po prostu graniczy z cudem. Dużo łatwiej jest starać się o dofinansowanie z tego źródła, gdy działalność może już pochwalić się jakimiś efektami.

Inwestorów można podzielić na dwie grupy: indywidualnych i instytucjonalnych. Tych pierwszych nazywa się Aniołami biznesu. Najczęściej są to osoby raczej starsze, które same osiągnęły już wiele i teraz chcą inwestować w „świeżą krew” biznesu. Oprócz wsparcia finansowego można liczyć również na merytoryczne oraz dostęp do sieci kontaktów inwestora. Drugim rodzajem inwestora – instytucjonalnym – są fundusze venture capital. Jest to kapitał wielu inwestorów, zorganizowany w osobowość prawną. Inwestuje w wiele pomysłów biznesowych, dywersyfikując ryzyko. Współpraca z tego rodzaju instytucją jest bardzo sformalizowana – z reguły wymagany jest profesjonalny biznesplan itp. W obu przypadkach inwestor najczęściej nabywa udział mniejszościowy, co ma uzasadnienie motywacyjne – Ty musisz być panem swojego biznesu!

Zbiórka społecznościowa

Podobno ktoś kiedyś uruchomił własną firmę finansując ją w ten sposób ;). Jest to możliwe, gdy ma się naprawdę błyskotliwy pomysł i zbiórkę przeprowadzi się w porywający sposób. Kto wie, może Twój pomysł jest właśnie taki? Do przeprowadzania zbiórek społecznościowych służą popularne portale crowdfundingowe. Zazwyczaj pobierają one od 5% do 10% wartości uzbieranej kwoty, ale to nic, jeśli zbiórka osiągnie sukces. Jeśli wydaje Ci się, że dla Twojego przedsięwzięcia taka akcja miała by szanse – spróbuj!

Jeśli masz pomysły, ale brakuje Ci środków na wyposażenie firmy, to nie rezygnuj. Można je zdobyć, ale trzeba być trochę upartym w dążeniu do celu. Potraktuj to jako przygotowanie do prowadzenia własnej działalności i samodzielnego dbania o siebie i swój biznes.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings