Czy warto sprzedawać na OLX, Allegro, Amazon i innych marketplace’ach?

Platformy handlowe zdominowały sprzedaż w sieci – 34% polskich internautów zaczyna i finalizuje na nich swoje zakupy. Jednak, czy opieranie swojego biznesu online tylko na marketplace jest bezpieczne? A może istnieje ryzyko, że inne platformy handlowe zamkną się nagle tak, jak miało to miejsce w przypadku Shopee? Dowiedz się co zrobić, aby sprzedaż na marketplace’ach…

Czy warto sprzedawać na OLX, Allegro, Amazon?

Sprzedaż w sieci to jeden z najłatwiejszych pomysłów na rozwój własnego biznesu. Mimo kryzysu i inflacji prognozy dla rynku e-commerce są cały czas optymistyczne – do 2027 roku jego wartość wzrośnie o 94 mld zł i wyniesie 187 mld (Strategy&Polska, 2022). Trendy dla e-commerce, niezależnie od tego, czy posiadasz własny esklep, np. w home.pl, czy sprzedajesz na wybranej platformie handlowej, określają jeden, wspólny kierunek – sprzedaż w wielu kanałach. Jeden marketplace to dziś zdecydowanie za mało.  

Najpopularniejsze marketplace’y w Polsce 

Marketplace to rodzaj platformy handlowej, na której zbierają się zarówno sprzedawcy, jak i kupujący w sieci – jest internetową wersją miejskiego „ryneczku”. Platforma umożliwia sprzedawcom prezentowanie i wystawianie swojego towaru a klientom wygodnie zakupy (udostępnia szybkie i bezpieczne metody płatność i popularne formy dostawy).  

Wybierając się na zakupy na pobliski rynek, wiemy dokładnie gdzie znajdziemy stragan z jajkami a gdzie sklep z butami, ponieważ bywamy tam regularnie. Ale jeżeli mieszkamy w małej miejscowości, będziemy szukać oferty wybierając się na rynek w większym mieście. Jakie jest więc najpopularniejsze i największe polskie targowisko w sieci? Ten kto kiedykolwiek zrobił zakupy online – czyli 77% polskich internautów (Gemius, 2022) – wie, że jest nim serwis Allegro. Dużą popularnością cieszy się też platforma OLX, a także zagraniczny Amazon.  

Marketplace’y stały się miejscem, w którym 34% e-klientów zaczyna i finalizuje zakupy (raport „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022”, Atena). 

Allegro  

To największa i najbardziej rozpoznawalna platforma handlowa w Polsce – serwis spontanicznie wymienia 85% polskich internautów (Gemius, 2022). Allegro jest też najpopularniejszym polskim  marketplace’em – 88% kupujących w sieci zaczyna od niego poszukiwanie produktu. Jeżeli weźmiemy po uwagę całą sieć, a nie tylko platformy handlowe to od Allegro swoją ścieżkę zakupową zaczyna 30% polskich internautów. Dla porównania od wyszukiwarki Google zakupy zaczyna 18% kupujących (Atena, 2022).  

Co przyciąga klientów na Allegro?  

  • Bogata oferta produktów – na platformie można znaleźć praktycznie wszystko, od odzieży, przez zabawki, po części samochodowe. 
  • Sprawdzona marka – serwis działa ponad 20 lat i zrobił wiele, aby zdobyć zaufanie swoich użytkowników (m.in. ochrona kupujących, rabaty, monety, które można wymieniać na zniżki). 
  • Tanie dostawy w ramach pakietu Allegro Smart. 

Aby założyć konto w serwisie Allegro nie trzeba prowadzić firmy – początkujący sprzedawca ma możliwość przetestowania pomysłu na biznes, w ramach działalności nierejestrowanej (jego miesięczny dochód nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia).  

OLX 

To kolejny duży serwis e-commerce, który spontanicznie wskazuje 36% polskich internautów (Gemius, 2022). OLX to druga po Allegro, najpopularniejsza platforma handlowa w Polsce – robi na niej zakupy 53% internautów (Atena, 2022). Serwis działał od początku, jako miejsce do publikowania drobnych ogłoszeń lokalnych (wcześniejsza nazwa to Tablica.pl). Nadal można znaleźć na nim ogłoszenia o pracę, oferty używanych i nowych produktów, a także różnych usług. W serwisie OLX możemy sprzedawać z kontem indywidualnym lub firmowym.  

Od kilku lat OLX wyznaczył sobie nowy kierunek, aby stać się rozpoznawalnym marketplace’m: 

  • Podobnie jak Allegro wprowadził tanie wysyłki. 
  • Oprócz dodawania darmowych i płatnych ogłoszeń umożliwił użytkownikom skorzystanie z opcji „Zapłać, jeśli sprzedasz” (dotyczy kategorii: Muzyka i Edukacja, Moda, Dla Dzieci, Elektronika, Sport i Hobby, Dom i Ogród, Zdrowie i Uroda oraz Zwierzęta) – serwis pobiera opłatę dopiero po tym, jak sprzedamy produkt. Wysokość prowizji zależy od kategorii i może wynieść od 2 do 10%. 

Amazon 

Amazon gości na polskim rynku od marca 2021 r. – jest to największy na świecie marketplace. Mimo krótkiej obecności w naszym kraju, platforma jest już rozpoznawalna wśród polskich e-konsumentów, spontanicznie wymienia ją 17% internautów (Gemius), a 15% robi zakupy (Atena, 2022).  

Rejestracja do serwisu jest możliwa tylko dla właścicieli firm – jeżeli chcesz prowadzić sprzedaż zagraniczną musisz zarejestrować się jako podatnik VAT. Tak, jak w przypadku Allegro płacimy prowizję od sprzedaży produktu i w zależności od kategorii może wynieść od 8 do 15%. Dodatkowo serwis Amazon może przejąć za nas magazynowanie, realizację, wysyłkę, zwroty i obsługę zamówień w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA).  

Inne znane marketplace’y 

Na jakich innych popularnych platformach kupują Polacy? Według raportu „Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” (Atena) – 27% internautów kupuje za pośrednictwem znanej porównywarki cenowej Ceneo.pl, a konkretniej dzięki udostępnionej w ramach platformy usłudze Marketplace „Ceneo KUP TERAZ”. Polscy konsumenci kupują też na Vinted (26%), Facebook Marketplace (20%), a z zagranicznych serwisów wybierają eBay (7%).  

Czy warto sprzedawać na platformach handlowych? 

Platformy typu marketplace cieszą się dużą popularnością wśród kupujących – pozwalają dywersyfikować sprzedaż w różnych kanałach. Nie warto jednak budować biznesu jedynie w oparciu o jeden marketplace ani tylko i wyłącznie marketplace. Wielu sprzedawców przekonało się o tym boleśnie po nagłym wycofaniu się z polskiego rynku platformy Shopee.  

Aby zbudować solidny i bezpieczny biznes e-commerce w sieci, potrzebujemy sklepu internetowego – z własnym adresem www, pod którym znajdą nas klienci. Taki esklep możemy dziś założyć szybko, łatwo i bez ponoszenia wysokich kosztów na start. Wystarczy, że zdecydujemy się na gotowy sklep internetowy w abonamencie np. w home.pl, oparty na silniku SaaS (Software as Service), czyli oprogramowanie sklepu jako usługa. Nie płacimy też prowizji od sprzedaży (decydując się np. na eSklep od home.pl). Za pośrednictwem własnego sklepu możemy prowadzić sprzedaż w wielu kanałach z jednej platformy: 

  • zintegrować ją z najpopularniejszymi marketplace’mi w Polsce (np. korzystając z Apilo), 
  • zautomatyzować cały proces sprzedażowy, 
  • synchronizować stany magazynowe, 
  • wystawiać wiele produktów na wybranych platformach handlowych, 
  • zamykać i odnawiać oferty,  
  • pobierać pliki produktowe,  
  • zarządzać sprzedażą i wysyłką z jednego panelu, 
  • połączyć esklep z ponad 200 hurtowniami (także w modelu dropshipping).  

Sprzedaż na marketplace ma wiele zalet. Możemy wystawić swoje produkty w największych marketach internetowych w Polsce i na świecie – mamy więc szansę, aby dotrzeć do dużej grupy potencjalnych klientów. Możemy też przetestować pomysł na biznes – sprzedawać produkty bez działalności (nowe i używane) a także skorzystać z oferty dla nowych klientów (np. darmowego abonamentu przez 90 dni na Allegro).  

Do wad tego rozwiązania można zaliczyć wysoką prowizję od sprzedaży (często podwyższaną przez serwis Allegro). Brak możliwości budowania wizerunku własnej marki – jesteśmy tylko kolejnym „sprzedawcą na Allegro”. Dodatkowo, żeby przebić się ze swoją ofertą przy tak dużej konkurencji, musimy zainwestować w reklamę, np. Allegro Ads – ponosimy więc coraz wyższe koszty na marketing. Sprzedając w e-sklepie mamy od razu dostęp do zarobionych pieniędzy, w przypadku marketplace’ów czekamy na przelew za pośrednictwem platformy (na OLX to 3 dni dla przelewów i 10 dni, jeżeli wysłaliśmy towar za pobraniem). 

Mimo wszystko na marketplace’ach warto i opłaca się być – prowadząc równolegle własny sklep internetowy. Dzięki prostym integracjom możemy sprawdzić, na której platformie nasz towar sprzedaje się najlepiej, czy jest to Allegro, OLX, a może EmpikPlace a potem inwestować w jego promowanie na tym, konkretnym marketplace. Dodatkowo, kiedy sprzedaż w jednym kanale będzie w danym miesiącu gorsza to na innym może być lepsza. Dzięki temu nasz biznes ma gwarancję ciągłości.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings