Czym jest powierzchnia biurowa typu open space?

Pomimo że w typowych biurach typu open space ciężko mówić o prywatności, to jednak wspólne przebywanie z innymi pracownikami na jednej przestrzeni biurowej wpływa na kreatywność, skraca dystans oraz pozwala na budowanie relacji. Ponadto przebywanie z innymi pracownikami na jednej przestrzeni pokazuje, że jesteśmy sobie równi.

Rośliny w biurze

Czym jest powierzchnia biurowa typu open space?

Samo pojęcie open space, kojarzy nam się z przestrzenią w architekturze domowej czy przestrzeni służbowej. Biuro open space jest to nic innego jak duża przestrzeń, we wnętrzu której poustawiane są liczne biurka z fotelami. Czasami te biurka pooddzielane są od innych ściankami.

Biura typu open space posiadają wiele zalet, choćby takich, że łatwo organizować pracę, istnieje też duża elastyczność w ustawieniu mebli oraz co ważne ułatwia komunikację pomiędzy pracownikami. Przeciwnicy tej koncepcji biurowej uważają jednak, że jest to rozwiązanie niehumanitarne.

Jak wyglądała historia koncepcji open space?

Architekt Frank Lloyd Wright w 1906 roku jako pierwszy skonstruował koncepcje open space. Stwierdził on, że ściany i podział na pokoje niczego dobremu nie służy. Według jego koncepcji open space powinno służyć wyzwoleniu myśli oraz pozbyciu się granic pomiędzy pracownikami.

Jednak w tamtych latach wiele firm zrozumiało tą koncepcję inaczej. Miała ona służyć do ograniczania kosztów, aby na tej samej przestrzeni skupić większą liczbę pracowników. Wywoływało to ogromny hałas i problemy w pracy wśród pracowników.

W 1950 roku niemiecka grupa architektoniczna Quickborner wprowadziła ulepszenia do koncepcji open space stworzonej przez Wrighta. Wprowadzili oni pomiędzy poszczególnymi biurkami ścianki, dzięki czemu pracownik otrzymywał trochę przestrzeni prywatnej dla siebie.

W Polsce koncepcje biura open space wprowadzono w latach 90-tych XX wieku. Korzystały z niej korporacje. Pozwalało im to w sposób oszczędny urządzić biuro. Menadżerowie natomiast dysponowali osobnymi pokojami.

Dlaczego biuro typu open space stało się popularne?

Jak wiadomo każda firma nastawiona jest na zysk. Aby zwiększać jego wielkość można po prostu ograniczać koszty. W powierzchniach biurowych typu open space ulokować można znacznie więcej pracowników niż w przypadku standardowych biur. Z tego względu jest to rozwiązanie znacznie bardziej zyskowne dla firm.

Koncepcja open space pozwala zbliżać do siebie pracowników, którzy mogą w łatwy sposób wymieniać się doświadczeniami oraz budować relacje. Dzięki temu dużo łatwiej buduje się drużynę. W wielu korporacjach liczy się praca w grupie, a dynamiczne zespoły w koncepcji powierzchni biurowej open space służą temu.

Koncepcja open space pozwala usprawniać komunikacje, jednak badania pokazują, że szybka komunikacja spłyca relacje.

Jakie są zalety i wady powierzchni biurowych typu open space?

Powierzchnie biurowe typu open space znakomicie się nadają dla ekstrawertyków. Oni wręcz czerpią energię ze współpracy i możliwości rozmowy, dzielenia doświadczeń z innymi pracownikami. Możliwość przebywania z innymi ludźmi i konsultowania różnych kwestii działa na nich motywująco.

Kolejną zaletą są oczywiście oszczędności. Powierzchnie biurowe typu open space są znacznie tańszym rozwiązaniem i bardziej ekonomicznym niż wynajmowanie kilku mniejszych biur.

Kolejną zaletą zwłaszcza dla młodych stażem pracowników jest po prostu możliwość nauki i podpatrywania starszych kolegów/koleżanek w pracy. Taka forma nauki jest nie tylko wygodna, ale także nikomu nie powinna przeszkadzać.

Zdaniem naukowców w dużych przestrzeniach biurowych trudniej jest o zaostrzone konflikty. Jeśli nawet zdarzają się sytuacje, że niektórzy pracownicy nie przepadają za sobą to nie powinna ta kwestia przeszkadzać w pracy. Co innego w sytuacji, gdy tacy pracownicy znajdują się razem w małym biurze. Wtedy konflikt może się zaostrzać i trzeba będzie interweniować. Ponadto hałas na dużej przestrzeni biurowej jest wygłuszany i nie słyszy się podczas pracy poszczególnych rozmów, jak to bywa w przypadku małych przestrzeni biurowych.

Niestety to właśnie sam hałas jest wadą przestrzeni typu open space. Kiedy ktoś głośno rozmawia przez telefon, inna osoba głośno pracuje na klawiaturze to takie dźwięki mogą przeszkadzać i trudno skupiać się na pracy innym pracownikom.

Praca na dużych otwartych przestrzeniach biurowych może powodować stres. Wynika to z tego, że nie mamy za bardzo prywatności i można mieć wrażenie jakby ktoś nas ciągle obserwował.

Biura typu open space to niestety złe rozwiązanie dla introwertyków. Kiedy ekstrawertycy czerpią energię z możliwości kontaktów z innymi ludźmi, tak introwertycy szybko się męczą i ich praca staje się nieefektywna.

Niestety duże otwarte przestrzenie i wielu obcujących ze sobą ludzi, powoduje, że bakterie i zarazki szybko się rozprzestrzeniają. Z tego względu pracownicy takich biur są bardziej narażeni na choroby. W wyniku tego trzeba bardziej zwracać uwagę na higienę osobistą i często myć ręce.

Może na dużych otwartych przestrzeniach nawiązywanie kontaktów nie powinno sprawiać trudności, to jednak te kontakty zazwyczaj są powierzchowne. Wynika to z tego względu, że trudno zachować prywatność. Może to się wiązać z negatywnym wpływem na zaangażowanie i motywację. Zobacz wszystkie biura do wynajęcia w investmap.pl.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings