Jak zadbać o finanse, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą?

Szukasz rozwiązań, które pozwolą Ci ulepszyć Twój biznes i ułatwią jego prowadzenie? Każdy przedsiębiorca powinien mieć nowoczesne konto bankowe dla firmy w instytucji, która wspiera rozwój działalności. Rachunek umożliwia prawidłowe rozliczanie należności skarbowych, przeprowadzanie transakcji z innymi podmiotami gospodarczymi czy udostępnienie klientom opcji płacenia kartą.

Jak zarządzać finansami

Co ważne, jest nieoceniony w przypadku kontroli skarbowej, pozwalając bez przeszkód przedstawić wpływy i wydatki. Mając konto dla firmy w dobrym banku, zyskujesz również dostęp do oferty stworzonej z myślą o przedsiębiorcach. A to nadal nie koniec korzyści, jakie możesz otrzymać, decydując się na ten produkt bankowy! Przeczytaj, dlaczego firmowy rachunek to świetna inwestycja!

Praca „na własny rachunek” wymaga odpowiedniego zarządzania finansami

W Polsce nie ma obowiązku posiadania specjalnego rachunku, prowadząc działalność gospodarczą, ale jest to zalecane. Konta firmowe: https://www.santander.pl/firmy/konta ułatwiają m.in. pozytywną weryfikację w trakcie kontroli skarbowej. Muszą je mieć przedsiębiorcy, którzy chcą prawidłowo realizować transakcje powyżej 15 tys. złotych z innymi podmiotami gospodarczymi. Produkty firmowe umożliwiają też płatnikom VAT wpis na tzw. białą listę. Wykaz podatników VAT to ewidencja informacji o firmie. Wpisuje się tu m.in. numery rachunków bankowych, które muszą być założone na działalność. Spis ma na celu uproszczenie kontrahentom weryfikacji przedsiębiorstwa przed rozpoczęciem współpracy. Figurowanie na białej liście wzmacnia Twoją pozycję w oczach potencjalnych partnerów biznesowych, podnosząc wiarygodność działalności. Dlatego warto założyć firmowy rachunek bankowy i postarać się o wpis do ewidencji.

Znajdując się na liście, możesz bez przeszkód współpracować z innymi podmiotami i prawidłowo rozliczać koszty prowadzenia działalności. Przedsiębiorstwo, którego nie ma w ewidencji, musi liczyć się z trudnościami ze znalezieniem solidnych partnerów biznesowych. Brak wpisu oznacza kłopoty z urzędem skarbowym, a to zniechęca kontrahentów. Zgodnie z przepisami opłacając faktury powyżej 15 tys. złotych, należy przekazywać środki na konta, które widnieją na białej liście. W innym wypadku możesz mieć problem z rozliczeniem transakcji i zaliczeniem jej do kosztów prowadzenia działalności. Z nieprzyjemnościami ze strony US musi liczyć się również działalność gospodarcza, która zleciła taki przelew.

Dlaczego warto oddzielić finanse firmowe od prywatnych?

Jak już wiesz, nie masz prawnego obowiązku zakładania rachunku, ale do prawidłowego rozliczania pokaźnych transakcji jest on niezbędny. Prowadząc biznes, musisz dbać o swoje finanse. Osobiste konta bankowe: https://www.santander.pl/klient-indywidualny/konta mają wiele funkcji i zapewniają mnóstwo udogodnień, jednak korzystanie z nich utrudnia rozgraniczenie środków firmowych od prywatnych. Zastanów się, jak dużo transakcji biznesowych wykonujesz w ciągu miesiąca i np. ile razy płacisz kartą za zakupy spożywcze. Twoje zestawienie płatności z pewnością opiewałoby na kilka stron? Teraz wyobraź sobie, że do Twojego przedsiębiorstwa przychodzi kontrola skarbowa, której należy dostarczyć zestawienie wpływów i wydatków. Oddzielenie kosztów osobistych od firmowych byłoby w takiej sytuacji bardzo trudne.

Warto wiedzieć, że zobowiązania względem ZUS-u czy US powinny być realizowane z rachunków biznesowych. Posiadając jedynie konto osobiste, omija Cię wiele korzyści! Jedną z nich jest mechanizm podzielonej płatności, czyli split payment. Pozwala on na dzielenie wpływów, które trafiają na osobne rachunki. Pierwsza część kwoty, czyli netto, przekazywana jest na konto główne, a VAT na specjalne subkonto. Ma to na celu ułatwienie przedsiębiorcom regulowania zobowiązań względem US. Środki, które trafiają na dodatkowy rachunek, można wykorzystać na zapłatę VAT, PIT, CIT czy należności celnych.

Konto bankowe dla firmy – sposób na lepszą weryfikację finansów

Firmowy rachunek w banku przynosi mnóstwo zalet przedsiębiorcy. Dzięki niemu możesz:

  • zaproponować klientom płatności kartą,

  • wygodnie przekazywać wynagrodzenie pracownikom poprzez przelewy,

  • rozliczać się z US i ZUS-em w prawidłowy sposób,

  • współpracować z innymi podmiotami gospodarczymi,

  • korzystać z bankowości internetowej i mobilnej,

  • realizować firmowe transakcje kartą,

  • starać się o kredyt czy leasing na atrakcyjnych zasadach.

Katalog korzyści jest otwarty! Jako przedsiębiorca, który ma rachunek w danym banku, możesz skorzystać z rozwiązań stworzonych z myślą o klientach biznesowych. Zalicza się do nich np. specjalne karty Visa i Mastercard, możliwość pobrania aplikacji, która „zamienia” Twój telefon w terminal czy opcję założenia konta walutowego. Dobre banki proponują również usługi dodatkowe jak:

  • internetowa pomoc w prowadzeniu księgowości,

  • narzędzie do tworzenia i podpisywania umów online,

  • możliwość odzyskania należności w ramach windykacji,

  • pakiety medyczne dla właściciela firmy, jego pracowników i ich bliskich.

Stała pensja, czyli świadomość regularnych wydatków

By osiągnąć sukces w biznesie, musisz dobrze zarządzać firmowymi finansami. Jako przedsiębiorca możesz otrzymywać wpływy za wykonane usługi czy sprzedane produkty nawet kilka razy w ciągu dnia. Dlatego ważne jest określenie własnej, stałej pensji, którą będziesz rezerwować na regularne wydatki, np. opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, wynagrodzenia pracowników lub koszty rachunków za media. Osiągając wysokie przychody, chce się móc wydawać ciężko zarobione pieniądze na przyjemności, ale należy zachować zdrowy rozsądek i najpierw zatroszczyć się o zobowiązania. Część pozostałych dochodów warto przeznaczać na stały rozwój przedsiębiorstwa. Nadwyżki finansowe możesz odkładać na swoje osobiste cele.

Cykliczne planowanie firmowych finansów

W rozsądnym zarządzaniu środkami pomocne jest regularne i długofalowe planowanie wydatków. Pod uwagę należy wziąć nie tylko stałe zobowiązania jak np. wynagrodzenia, należności względem ZUS-u czy US lub opłaty za dostawy, ale także koszty zmienne, do których można zaliczyć m.in. kupno nowego komputera ze względu na awarię, konieczność przeprowadzenia remontu siedziby firmy czy świąteczne premie dla pracowników. Prowadząc działalność gospodarczą, na pewno także wiesz, w którą stronę chcesz ją dalej rozwijać i w jakie narzędzia musisz w związku z tym zainwestować. Uwzględniając regularne wydatki i przewidując możliwe do poniesienia opłaty, z łatwością zapanujesz nad firmowymi finansami. Rozpisywanie budżetu pozwala określić, jaką część dochodów można zaliczyć do nadwyżek i zweryfikować, czy i kiedy będzie Cię stać np. na inwestycję w nowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Konto firmowe w banku, który wspiera małych przedsiębiorców

Jeśli szukasz sposobów, które pozwolą Ci lepiej zadbać o Twoje finanse, zdecyduj się na konto firmowe w banku. Doby rachunek otwiera przed Tobą wiele możliwości i zapewnia mnóstwo korzyści. Gdzie szukać najlepszych produktów? Udaj się do instytucji, która wspiera małych przedsiębiorców, proponując im rozwiązania skrojone na miarę ich potrzeb. Jednym z banków, który przygotował atrakcyjną ofertę dla klientów firmowych, jest Santander Bank Polska zapewniający bezpłatne prowadzenie rachunku i wiele innych transakcji za darmo. Jako klient możesz liczyć na dostęp do nowoczesnych narzędzi płatniczych i mnóstwa usług dodatkowych. Załóż firmowe konto bankowe i przekonaj się, jak łatwe może być zarządzanie finansami!

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings