Kasa fiskalna – zło wcielone dla przedsiębiorców? Można ją zastąpić!

Przedsiębiorcy traktują obowiązek posiadania kas fiskalnych jak przykrą konieczność. To kolejne urządzenie, które muszą kupić i umieć obsługiwać, a korzyści dla nich z tego są znikome. Co więcej, poza kasą fiskalną firmy muszą zaopatrzyć się w terminal płatniczy, jeśli chcą akceptować płatności bezgotówkowe. 

Kasa fiskalna z terminalem

Niestety fiskalizacja i płatności bezgotówkowe są traktowane przez dostawców tych rozwiązań jak oddzielne sfery, mimo iż wykazują oczywistą korelację w handlu. Może pora to zmienić?

Dlaczego przedsiębiorcy nie lubią kas fiskalnych?

Dlaczego przedsiębiorcy nie lubią kas fiskalnych i używają ich tylko dlatego, że są do tego prawnie zobligowani? Nie chodzi tu tylko o sam przymus stosowania kas, ale przede wszystkim o to, że takie urządzenie nie przynosi żadnych korzyści. Służy jedynie do obliczania kwot rachunku i wystawiania paragonów. To urządzenie, które pozwala fiskusowi na kontrolę finansową firm, ale dla samych przedsiębiorstw nie jest ani przyjazne w obsłudze, ani nie przynosi żadnej wartości dodanej.

Trudności w codziennym korzystaniu z kasy

Kasy fiskalne są obowiązkowe od lat 90. zeszłego wieku. Przez te ponad 20 lat urządzenia niespecjalnie się zmieniły pod względem technologicznym i funkcjonalnym. Ponadto, jeśli przedsiębiorca korzysta z terminala płatniczego niepowiązanego z kasą, to kwoty rachunku trzeba jeszcze ręczne przepisać na terminal. Czas obsługi klienta się wydłuża, łatwo o pomyłkę i dwa razy wykonuje się tę samą pracę. Do tego cena kas jest dość wysoka – za taką kwotę można by kupić nowoczesne urządzenie o wielu funkcjach. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy nie przepadają za kasami fiskalnymi…

Kasy online zastępujące kasy fiskalne

W przyszłym i następnym roku w niektórych biznesach (gastronomia, hotelarstwo, kosmetyka, budowlanka, motoryzacja etc.) obowiązkowa będzie wymiana kas fiskalnych na kasy online. Różnica między tymi dwoma urządzeniami jest taka, że kasy online automatycznie wysyłają dane do fiskusa. Jednak w dalszym ciągu takie kasy nie przynoszą większych korzyści dla przedsiębiorców. Mają wszystkie certyfikaty i homologacje, aby być zgodnymi z przepisami, ale są nieużyteczne w handlu.

Czym zastąpić kasę fiskalną?

Przedsiębiorca wcale nie jest skazany na kasę fiskalną. Może wybrać inne urządzenie, które będzie spełnić funkcje kasy fiskalnej, ale przy tym będzie niosło szereg innych korzyści biznesowych. Kasoterminal to nowa kategoria urządzeń fiskalnych – łączy funkcje kasy fiskalnej, terminala płatniczego, a do tego oferuje platformę do zdalnego zarządzania biznesem. Wszystko w jednym. Kasoterminal to zupełnie nowy produkt, który ma mnóstwo korzyści dla handlowca, a jednocześnie spełnia wymogi formalne dotyczące kas fiskalnych online.

Kasa fiskalna a kasoterminal – porównanie

Porównajmy kasy fiskalne, w tym kasy online, z kasoterminalami pod względami różnych aspektów.

Funkcjonalność:

  • Kasa fiskalna to przestarzały sprzęt, który nie pozwala na pozyskiwanie online wiedzy o tym, co się dzieje w biznesie, wystawianie faktur VAT, zarządzanie zdalnie sprzedażą i nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści przedsiębiorcy. Raporty z kasy są długie, wąskie i mało czytelne, a aplikacja sprzedażowa jest zamknięta i nie można jej aktualizować.
  • Kasoterminal to wielofunkcyjne urządzenie łączące system kasowy i terminal płatniczy w jednym. Ma funkcje takie jak: wystawianie faktur VAT, zdalne zarządzenie sprzedażą oraz generowanie przejrzystych raportów na komputerze czy smartfonie za pomocą platformy iPOS web, bezpłatna i cykliczna aktualizacja aplikacji sprzedażowej, podgląd online danych ze sklepu na bieżąco.

Możliwość wdrożenia płatności bezgotówkowych:

  • Kasa fiskalna jako taka nie zapewnia możliwości płatności kartą. Trzeba ją podłączyć do zewnętrznego terminala, który jest dzierżawiony na mocy długoletniej umowy.
  • Kasoterminal ma wbudowany terminal płatniczy, a co więcej nie ma konieczności dzierżawienia go.

Koszty eksploatacji:

  • Kasa fiskalna ze średniej półki cenowej kosztuje około 1599 zł, do tego dochodzi miesięczny koszt dzierżawy terminala, który wynosi około 50 zł. Dodatkowo każdy podatnik jest zobligowany do zapewnienia internetu dla kasy online, co oznacza konieczność doliczenia abonamentu za łączność – w kwocie przykładowo 19 zł za miesiąc. W ujęciu pięcioletnim łączne koszty to 5739 zł.
  • Kasoterminal iPOS smart kosztuje 1999 zł, dodatkowo uiszcza się miesięczną opłatę za szereg funkcji systemu iPOS, w tym funkcjonalność płatności kartą, który w pakiecie kosztuje 29 zł. Nie ma natomiast opłat za dzierżawę termianala, który przedsiębiorca otrzymuje na własność. Łączność z Internetem jest w cenie urządzenia. Łączne koszty w ujęciu pięcioletnim wynoszą 3739 zł, a w tym jest system do zdalnego zarządzania biznesem i wiele więcej funkcji, których kasa fiskalna nie oferuje. Jak widać, dysproporcje kosztów między kasą fiskalną a kasoterminalem są ogromne.

Kasoterminal to nowoczesne rozwiązanie, dopasowane do potrzeb przedsiębiorców prowadzących handel detaliczny, które nie tylko pozwala spełnić obowiązki prawne związane ze sprzedażą – wystawianie paragonów, faktur etc. – ale też jest bardzo użyteczne w zarządzaniu biznesem i ma wbudowany terminal płatniczy. Dzięki temu fiskalizacja i płatności bezgotówkowe są operowane za pomocą jednego, intuicyjnego w obsłudze urządzenia.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings