Efektywne zarządzanie zespołem

Zatrudnienie pracowników to dopiero początek. Odpowiednie prowadzenie zespołu, kierowanie pracownikami, delegowanie im zadań oraz kontrolowanie wykonywanej przez nich pracy to wyzwanie dla każdego właściciela firmy.

ludzie, grupa, przyjaciele

Cztery podstawowe funkcje zarządzania to planowanie, organizowanie, motywowanie oraz kontrolowanie. Właśnie tymi obszarami musi zająć się każdy przedsiębiorca, który podjął decyzję o zatrudnieniu pracowników.

Po pierwsze: dowodzenie

Organizując zespół pracowników, właściciel firmy staje się ich przywódcą. Mówi się, że dobry lider to osoba charyzmatyczna. Oczywiście jest to cecha, która znacznie ułatwia zarządzanie zespołem, ale nie jest niezbędna. Najważniejsza w kierowaniu ludźmi jest autentyczność oraz empatia. Pracownicy muszą czuć zaufanie do swojego pracodawcy, wtedy stają się lojalni i pracują bardziej efektywnie. Ocenia się, że dobry lider przez 95% czasu stara się pomagać swoim podwładnym i wspierać ich w wykonywaniu powierzonych zadań. Pozostałe 5% to rozwiązywanie sytuacji trudnych i konfliktowych, w których trzeba podjąć decyzje, pociągnąć do odpowiedzialności, a nawet zwolnić pracownika. Bardzo istotne jest, by być konsekwentnym – to właśnie konsekwencja oraz uczciwość buduje szacunek pracowników do ich szefa.

Po drugie: komunikacja

Podstawą efektywnej pracy jest dobre komunikowanie się. Bardzo istotne jest, by komunikacja funkcjonowało prawidłowo od samego początku współpracy z nowym pracownikiem. Należy jasno określić zasady pracy, wskazać zadania i obowiązki, a także zakres odpowiedzialności. Na początku pracy każdy pracownik powinien być poinformowany o stosowanych w firmie technikach komunikacji w zespole oraz na linii podwładny–szef. Może to być komunikacja werbalna, ale także przy użyciu technologii i narzędzi, np. poprzez pocztę elektroniczną czy komunikatory.

W trakcie wspólnej pracy na rzecz projektów firmy bardzo ważna jest bieżąca wymiana informacji. W małych firmach taką rolę często spełniają spotkania grupowe. Pozwalają one na przedyskutowanie spraw i zespołowe rozwiązanie bieżących problemów. Takie spotkania mają również na celu planowanie zadań oraz kontrolę ich wykonania. Warto przeprowadzać je cyklicznie, np. na początku każdego tygodnia. Wtedy pracownicy wiedzą dokładnie, kiedy będą mogli przekazać swoje wątpliwości czy wskazać problemy do rozwiązania.

Równie istotne dla odpowiedniego zarządzania są spotkania indywidualne. Pomagają one zbudować zaufanie pracownika do szefa. Właściciel firmy może w trakcie takich spotkań na bieżąco rozwiązywać problemy pracownika, omawiać z nim wykonaną przez niego pracę oraz weryfikować jej efektywność. Tu warto zaznaczyć, że generalna zasada dotycząca dobrego zarządzania głosi: chwal publicznie, krytykuj osobiście.

Ocenianie pracy

Spotkania indywidualne z pracownikami przede wszystkim służą ocenie ich pracy. Pozwalają na weryfikację efektywności, dostrzeżenie w porę ewentualnych problemów z wykonaniem zadań i pomoc w ich rozwiązaniu.

Ocena pracy powinna opierać się o wcześniej ustalone kryteria. Dzięki temu jest ona jasna i nie budzi wątpliwości zarówno lidera, jak i pracownika. Jeśli pracownik wykazuje się szczególnym zaangażowaniem i realizuje zadania lepiej niż zakładano, warto pochwalić go w gronie całego zespołu. Wszelkie inne kwestie związane z oceną pracy należy jednak omawiać na spotkaniach indywidualnych.

W niektórych firmach skłania się również pracowników do przeprowadzenia samooceny. Okazuje się bowiem, że ludzie potrafią być krytyczni wobec siebie i, gdy coś poszło nie tak, własna negatywna ocena ich pracy będzie lepiej motywowała ich do poprawy niż reprymenda od przełożonego.

Czego nie należy robić podczas oceniania pracownika? Na pewno negatywnie odbierany jest brak obiektywizmu, a co się z nim wiąże – nadmierna pobłażliwość oraz surowość. Zarówno krytyka, jak i pochwały powinny mieć swój umiar. Pochopna ocena negatywna może spowodować, że pracownik poczuje się niesprawiedliwie traktowany i będzie pracował mniej efektywnie. Nie należy również szufladkować pracownika na podstawie zdarzeń z przeszłości, np. stale negatywnie oceniać mimo znacznej poprawy i wzrostu zaangażowania.

Motywowanie kluczem do sukcesu

Ocenianie pracy pozwala kontrolować wykonywanie obowiązków przez pracowników oraz umożliwia na bieżące chwalenie i krytykowanie, co zdecydowanie wpływa na efektywność.

To właśnie ocena jest wstępem do motywowania. System motywacyjny niezbędny jest w każdej firmie, nawet tej najmniejszej. Pracownicy, którzy znają potencjalne nagrody za dobre wykonanie obowiązków, pracują efektywniej.

Do najpopularniejszych motywatorów należą premie finansowe. Są one najbardziej pożądane przez pracowników, szczególnie gdy ich wynagrodzenia są niskie lub średniej wysokości. Jeśli pracownicy zarabiają więcej, zachęcać do pracy mogą ich motywatory pozapłacowe. Do najistotniejszych należy tu ciekawa praca – czyli obowiązki, które nie są monotonne i dają dużą satysfakcję pracownikom. To dzięki powierzaniu coraz to trudniejszych i bardziej odpowiedzialnych zadań, pracownicy realizują swoje potrzeby rozwoju i osiągnięć. W małych firmach, które mają ograniczoną strukturę, trudno jest kusić pracowników awansami „w górę” hierarchii. Jednak można wypracować system tzw. awansów „w poziomie”, np. poprzez powierzanie im dodatkowych projektów do realizowania bez zmiany stanowiska.

W wielu małych firmach motywuje się pracowników również dodając świadczenia takie jak karty sportowe, prywatną opiekę medyczną czy organizując cyklicznie wspólne wyjścia integracyjne. Takie działanie wzmacnia przywiązanie do firmy i buduje więzi w zespole.

Niektóre firmy umożliwiają pracownikom rozwój umiejętności osobistych w godzinach pracy, np. przeznaczając jeden dzień w miesiącu na realizowanie prywatnych projektów, udział w szkoleniach oraz podnoszenie kwalifikacji. To nie tylko motywator, ale również ogromna korzyść dla przedsiębiorstwa. Coraz lepiej wykwalifikowani pracownicy to ogromny atut firmy, a także miara jej sukcesu. Warto więc umożliwić pracownikom udział w kursach, studiach podyplomowych czy choćby samodzielne pogłębianie wiedzy, nawet jeśli ma to się odbywać w godzinach pracy.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings