Korzyści z zatrudnienia niepełnosprawnego pracownika

Osoby niepełnosprawne mają o wiele gorszą sytuację na rynku pracy. Bardzo często ich kompetencje zawodowe i interpersonalne są przez potencjalnych pracodawców ocenianie gorzej niż ich pełnosprawnych rywali o miejsce pracy. Tymczasem taki pracownik jest zwykle bardzo wartościowym członkiem zespołu, a zatrudnienie go wiąże się z korzyściami dla firmy. Jakimi?

Niepełnosprawny pracownik

Aby otrzymywać korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych, firmy zatrudniające powyżej 25 pracowników mają wymóg zatrudniania 6% osób niepełnosprawnych. Mniejsze firmy są z tego obowiązku zwolnione. Warto jednak zdecydować się na taki krok, bo zyska na tym nie tylko potencjalny pracownik, ale też pracodawca posiadający małą firmę. Jednak wielu z nich wciąż boi się zatrudniać osoby niepełnosprawne, uważając, że wiążą się z tym obostrzenia i wymogi, które będą musieli spełnić. W związku z tym odsetek bezrobotnych wśród osób niepełnosprawnych jest dużo wyższy niż wśród osób zdrowych. Wpływ na to mają też niesprawiedliwe stereotypy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Prawda jest jednak inna – choć zatrudnienie takiej osoby wymaga od pracodawcy wdrożenia pewnych wymogów, jak dostosowanie miejsca pracy do tego pracownika czy pozyskanie wiedzy na temat jego niepełnosprawności, korzyści przekraczają te wymogi.

Korzyści finansowe

Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej w firmie liczącej do 25 osób (w przeliczeniu na pełne etaty) wiąże się z wymiernymi korzyściami finansowymi dla przedsiębiorstwa. Dlatego pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne ujęte w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych prowadzonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) przysługuje miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia tego pracownika. Kwota tego dofinansowania może sięgać nawet 90% poniesionych miesięcznych kosztów płacy, a w przypadku pracodawcy wykonującego działalność gospodarczą. 75% tych kosztów. W związku z tymi wyliczeniami, maksymalne kwoty, jakie można uzyskać, to:

  • w przypadku znacznego stopnia niepełnosprawności:
    • ze schorzeniem szczególnym – 2400 zł,
    • bez schorzenia szczególnego – 1800 zł,
  • w przypadku umiarkowanego stopnia niepełnosprawności:
    • ze schorzeniem szczególnym – 1725 zł,
    • bez schorzenia szczególnego – 1125 zł,
  • w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności:
    • ze schorzeniem szczególnym – 1050,00 zł,
    • bez schorzenia szczególnego – 450 zł.

Ponadto pracodawca może ubiegać się o zwrot kosztów na szkolenie takiego pracownika i przystosowanie dla niego stanowiska pracy.

{loadposition MF_TEXT_MIDDLE_PORADY}

Co jeszcze możesz zyskać?

Wbrew pozorom, benefity finansowe nie są jedynymi, które możesz otrzymać, zatrudniając osobę niepełnosprawną. Choć początkowo może wymagać to dostosowania warunków pracy do tego pracownika (choć w wypadku pracy biurowej często wcale nie ma takich wymagań), korzyści – nie tylko finansowe – będą wymierne. Co zyskasz, zatrudniając niepełnosprawnego pracownika?

Zaangażowanego i oddanego członka zespołu

Przeprowadzone w 2008 roku badania nad spostrzeganiem jakości pracy, innowacyjności oraz relacji społecznych osób niepełnosprawnych (Otrębski, Rożnowski, 2008) jasno pokazują, że pracodawcy zatrudniający niepełnosprawnych oceniają ich kompetencje w zakresie jakości pracy i relacji społecznych wyżej, niż pracowników sprawnych, a innowacyjności – na tym samym poziomie.

Dlaczego tak jest? Osoby niepełnosprawne mają gorszą sytuację na rynku pracy, a co za tym idzie, bardziej sobie ją cenią, gdy uda się im ją dostać. Dbają o sumienność wykonywanych zleceń, angażują się i są lojalni w stosunku do pracodawcy. Zależy im też na odbiorze przez pryzmat ich kompetencji, a nie problemów zdrowotnych – dlatego zatrudnienie takiego pracownika jest korzyścią dla firmy. Co również ważne, bardzo często także osoby te są lepiej wykształcone niż osoby sprawne.

Podniesienie morale zespołu

Osoba niepełnosprawna, która poważnie traktuje swoją pracę, dba o to, by się nie spóźniać, wykonywać na czas wszystkie powierzone jej zadania i zachować ich najwyższą jakość – ma to oczywiście związek z chęcią wykorzystania szansy i nienadużywaniem powierzonego jej zaufania i wiary w nią. Taki pracownik stanowi przykład i inspirację dla innych, zdrowych pracowników. Wielu pracodawców zauważa, że osoba niepełnosprawna w zespole podnosi jakość i wydajność pracy całej grupy, poprzez podniesienie ich morale. Dodatkowo, uczy pracowników empatii i poświęcenia, co również wpływa na ich zaangażowanie w pracy.

Dobry PR firmy

Firma, która dba o pracowników i daje szansę osobom niepełnosprawnym, a zatrudniając ich podejmuje trud reorganizacji i dostosowania się do potrzeb tego pracownika, jest spostrzegana jako wrażliwa społecznie i odpowiedzialna marka. To wzbudza szacunek i zainteresowanie potencjalnych klientów, pomagając tworzyć dobry PR firmy. Ponadto przedsiębiorstwa zatrudniające osoby niepełnosprawne odbierane są jako oferujące stabilne zatrudnienie i troskliwe. Co ważne, zatrudnienie osoby niepełnosprawnej jest również skutecznym sposobem realizacji strategii CSR w zakresie zasobów ludzkich.

Dowiedz się też, jak powinna wyglądać rekrutacja pracowników niepełnosprawnych:

http://partnerfirm.pl/rekrutacja-pracownikow-niepelnosprawnych-czesc-1-2/

http://partnerfirm.pl/rekrutacja-pracownikow-niepelnosprawnych-czesc-2/

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings