Zaprojektuj swoją firmę

Zastanawiasz się, czy rozpocząć działalność na własny rachunek? Oto kwestie, które należy przemyśleć przed podjęciem takiej decyzji. Jeśli pewnie rozprawisz się z poniższymi sześcioma punktami, to śmiało możesz zaczynać!

pieniądze, moneta, inwestycja

Jaki masz pomysł?

Mówi się, że dobry pomysł to połowa sukcesu. Trudno osądzić, czy to prawdziwa proporcja, lecz pewne jest, że całkiem chybiony pomysł nie zadziała nawet przy najbardziej starannym działaniu. Skąd biorą się dobre pomysły? Najlepiej gdy z potrzeby, którą zauważamy u potencjalnych klientów. Jeżeli posiadane przez Ciebie informacje wskazują na zapotrzebowanie na dany produkt lub usługę, to możesz przejść do dalszej lektury tego tekstu.

Czy Cię to interesuje?

Skuteczne prowadzenie biznesu w branży, o której niewiele się wie, jest bardzo trudne. Decyzja o inwestycji w dany pomysł, tylko dlatego, że wydaje się intratny, często może być chybiona, jeśli nie idzie w parze z zainteresowaniami bądź predyspozycjami przedsiębiorcy. Dużo łatwiej jest funkcjonować w dziedzinie, w której jest się specjalistą lub pasjonatem. W przeciwnym razie brak autentyczności w działaniu może stać się widoczny. Dobrze też jest, gdy przyświeca Ci szersza idea (poza zarobkiem). Tak, jak twórcy firmy Apple, od początku przekonywali (i sami byli też o tym przekonani), że nowymi technologiami „zmieniają obliczę świata” – udało im się to, bo nie chcieli „tylko zarobić”.

Jaka jest konkurencja?

Odkrycie i wypełnienie luki w rynku to marzenie każdego przedsiębiorcy. Czy słusznie? Niekoniecznie. Wiele historii sukcesu wskazuje na to, że wcale nie pierwsi wynalazcy i wizjonerzy w danej dziedzinie odnosili powodzenie komercyjne. Często to dopiero ich naśladowcy potrafili skutecznie poprowadzić firmę w danym kierunku. Obecność konkurencji nie jest więc czynnikiem negatywnym. Nienaturalny wręcz byłby jej brak. Dobrze jest jednak ją zdefiniować i zbadać pod każdym kątem – m.in. stosowanych rozwiązań, sposobów reklamowania się, wielkości obrotów, liczby klientów. Takie informacje pozwolą Ci oszacować szanse trwałego zaistnienia obok tych firm.

Co Cię wyróżnia?

Dobre zbadanie konkurencji pozwala również na przemyślenie bardzo ważnej kwestii, a mianowicie odpowiedzi na pytanie: co będzie mnie wyróżniać? Można się zastanowić czego brakuje konkurencji, co dodatkowo można wprowadzić, aby moja oferta była lepsza? Najbardziej godna pochwały jest decyzja o konkurowaniu jakością – wprowadzając nową jakość, łatwo wybić się na przód peletonu. Inne strategie, to wyróżnianie się ceną, pochodzeniem, przeznaczeniem itp. Jeśli mowa o identyfikacji, to warto już od początku też myśleć o tej wizualnej: znak firmowy, używane kolory, kroje czcionek, kształty – to wszystko powinno być spójne. Firmę wyróżnić może również dobra nazwa i trafny slogan. Sprawdź czy nazwa nie jest przypadkiem zastrzeżona oraz co może oznaczać w obcych językach. Slogan zaś powinien odpowiadać idei, która Ci przyświeca i podkreślać, to co – według Ciebie – jest najważniejsze w Twojej działalności. Przy tworzeniu nazwy i sloganu koniecznie zachowaj poprawność językową (nawet celowe błędy mogą być źle odbierane).

Potrzebujesz konsultacji prawnej? Zamówisz ją tutaj.

Czy łatwo rozszerzysz działalność?

Modnym słowem jest skalowalność. Oznacza ono, że można zwiększać zakres działalności, gdy zacznie ona osiągać pierwsze pozytywne efekty w mniejszej skali. Co może być skalowalne? Na przykład zasięg terytorialny – to jedna z oczywistych odpowiedzi. Najpierw rozwijamy biznes w jednym mieście, a gdy odnosi powodzenie, rozszerzamy go na kolejne. Rozszerzać można również inne cechy prowadzonej działalności, np. grupę docelową, tworząc na przykład wersje dziecięce swojego asortymentu. Zmienna może być jakość – produkty „premium” obok „zwykłych” itd. Każdy biznes jest skalowalny w jakimś zakresie. Warto zastanowić się już na wstępie, jak będzie można rozwijać swoją działalność w przyszłości lub jak ją proporcjonalnie zmniejszyć na wstępie, gdy brak funduszy na pełen start.

Jeśli zaprojektujesz swoją firmę tak, aby móc najpierw przetestować swój pomysł w małej skali, warto pomyśleć o wystartowaniu w ramach działalności nierejestrowanej.

Jaki masz plan?

Istnieje przekonanie, że bez solidnego biznesplanu nie ma co ruszać z własną firmą. Jest to poniekąd prawda, ale nie wszyscy dobrze to rozumieją. Dla niektórych oznacza to konieczność stworzenia dużego, sformalizowanego dokumentu, w którym dokładnie analizuje się każdy aspekt planowanej działalności. Praktycznie jednak przy drobnej działalności taki dokument nie jest wcale potrzebny! Przydaje się dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca stara się o kredyt lub inne finansowanie zewnętrzne (np. Anioła Biznesu). Jeśli jednak będziesz działać we własnym zakresie, to w zupełności wystarczy plan nieformalny w wygodnej dla Ciebie formie (może to być na przykład zbiór małych karteczek, odpowiednio poukładanych). Ważne tylko, aby przed startem rzeczywiście postarać się wszystko dobrze przemyśleć. Do punktów, których nie można pominąć w biznesplanie należą: nazwa i slogan, opis firmy i produktów, kwalifikacje pracowników, analiza rynku, plan promocji, analiza ryzyka, plan finansowy i plany rozwojowe.

Jeśli solidnie przerobisz powyższe punkty, to będziesz znacznie bliżej sukcesu – a na pewno poczujesz się dużo pewniej! Trzymam kciuki. Zobacz instrukcję zakładania firmy krok po kroku oraz inne porady dla początkujących.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings