Faktoring online dla mikro i małych przedsiębiorców – czym jest, jakie są rodzaje, czy to się opłaca?

Faktury z długim terminem płatności są atrakcyjnym sposobem na przyciągnięcie klientów. Z drugiej strony, każda faktura wiąże się z podatkiem – który należy wpłacić w terminie do skarbówki. W przypadku firm zatrudniających pracowników, muszą oni dostać pensje. Poza tym z czegoś również należy zapłacić rachunki. W tym wszystkim wsparciem może być usługa firmy faktoringowej.

Free stock photo of adult, anxiety, bills

Faktoring sposób na płynność finansową

Jedną z głównych przyczyn upadku małych działalności jest brak płynności finansowej. Przedsiębiorcy próbują się ratować kredytami bankowymi, natomiast w ich przypadku niezbędna jest zdolność kredytowa i dobra sytuacja finansowa. W ostatnich latach, problem z płynnością finansową, a jednocześnie z możliwością zachowania dłuższego niż kilka dni terminu płatności dla kontrahentów rozwiązuje faktoring. Ma on swoje zalety i wady, jak każda usługa i każdy produkt.

Co to jest faktoring online?

W definicji faktoringu pojawiają się trzy strony. Pierwszą jest przedsiębiorca, który korzysta z usług faktoringu. Określa się go mianem faktoranta. Drugą stroną jest firma, która finansuje fakturę (firma faktoringowa) nazywana faktorem. Trzecią stroną jest kontrahent.

Cała procedura polega na wypłacie przez faktora kwoty należnej (wynikającej z umowy), pokrywającej 80-90% wartości brutto faktury (bądź 100% netto) zaraz po jej otrzymaniu od faktoranta za odpowiednią prowizją. Najprościej mówiąc, jako przedsiębiorca wystawiasz fakturę, wysyłasz ją do firmy faktoringowej, ona przelewa umówioną zaliczkę i wysyła fakturę do kontrahenta.

Co musisz wiedzieć przed podjęciem decyzji?

  • Firma faktoringowa po otrzymaniu faktury wypłaca do 100% wartości netto bądź 80–90% brutto (w zależności od firmy). Pozostałą część po potrąceniu opłaty przedsiębiorca otrzymuje, gdy kontrahent zapłaci fakturę.
  • Konieczne jest powiadomienie kontrahentów o korzystaniu z faktoringu (wyjątkiem faktoring cichy).
  • Nie jest wymagane zabezpieczenie materialne. Zabezpieczeniem są faktury, ewentualnie weksel.
  • Nie liczy się zdolność kredytowa jak przy kredycie bankowym, a obecna wypłacalność kontrahentów.
  • Niektóre firmy faktoringowe wyłączają możliwość finansowania faktur działalności o określonych kodach PKD (wśród nich działalności związane z hazardem, polityką, finansami).

Rodzaje faktoringu

W ciągu kilku lat firmy oferujące usługi związane z finansowaniem faktur w Polsce rozbudowały ofertę, tak by odpowiadała potrzebom różnych przedsiębiorców. Wraz z faktoringiem przedsiębiorca może skorzystać z usług dodatkowych, takich jak: windykacja należności, finansowanie zakupów dla firmy i wsparcie dla leasingu przy wkładzie własnym.

  1. Faktoring pełny. Kontrahent może nie opłacić faktury, którą sfinansowała firma faktoringowa. Jeśli przedsiębiorca korzysta z pełnego faktoringu, ryzyko leży po stronie faktora, a tym samym przedsiębiorca nie zwraca firmie faktoringowej wypłaconej na poczet faktury zaliczki. Zabezpieczeniem dla faktora jest polisa, którą najczęściej on sam wykupuje. Natomiast jeśli przed zawarciem umowy przedsiębiorca wykupił taką polisę, to ona również może stanowić dodatkowe zabezpieczenie. Faktoring pełny, ze względu na wyższe ryzyko faktora, jest droższy niż niepełny.
  2. Faktoring niepełny. W przypadku faktoringu niepełnego odpowiedzialność za niezapłacone faktury leży po stronie przedsiębiorcy. Jeśli kontrahent nie ureguluje faktury, a działania windykacyjne podjęte przez faktora nie przyniosą rezultatu, faktorant musi oddać zaliczkę za tą fakturę. Najczęściej jest ona potrącana z kolejnej. W umowie z faktorem w przypadku niepełnego faktoringu, przedsiębiorca zobowiązuje się do wykupu należności, jeśli kontrahent nie opłaci faktury. Jest to tańsza opcja faktoringu, natomiast ryzyko leży po stronie przedsiębiorcy.
  3. Faktoring mieszany. Ten rodzaj faktoringu łączy cechy dwóch powyższych. Faktor ustala kwotę, do której faktury objęte są faktoringiem pełnym. Powyżej tej kwoty ryzyko lezy już po stronie przedsiębiorcy.
  4. Faktoring odwrócony. Ten rodzaj faktoringu polega na opłacaniu faktur przedsiębiorcy. Kupując towary i usługi, może skorzystać z faktoringu odwróconego. Faktor opłaci wystawioną przez sprzedawcę fakturę, a przedsiębiorca opłaca należność w uzgodnionym terminie, wraz z prowizją.
  5. Faktoring cichy. Faktoring cichy skierowany jest do przedsiębiorców, którzy nie chcą informować kontrahentów o korzystaniu z tego typu usług. Wszystko odbywa się poza kontrahentem. Przedsiębiorca wystawia fakturę i wysyła ją kontahentowi jak zwykle, ale również dodatkowo do firmy faktoringowej. Ta przelewa kwotę przedsiębiorcy. Gdy kontrahent opłaci fakturę na konto przedsiębiorcy, przedsiębiorca zwraca należność firmie faktoringowej.

Jak korzystnie zawrzeć umowę faktoringu?

Atutem faktoringu w porównaniu z kredytem jest prosta i szybka procedura. Faktor nie ocenia zdolności kredytowej, najczęściej nie wymaga dodatkowych dokumentów poza finansowanymi fakturami. Jedynym warunkiem jest termin na fakturze – płatność nie może być po terminie. Umowa faktoringu najczęściej jest podpisywana na czas nieokreślony z 30-dniowym okresem wypowiedzenia. Faktor ma możliwość rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym, jeśli faktorant nie wywiązał się z obowiązków.

Na co wrócić uwagę w umowie faktoringu?

  • Prowizja – stały element każdej oferty. Prowizja najczęściej wynosi kilka procent.
  • Zaliczka wypłacana na poczet faktur. Czy będzie to 100% kwoty netto czy 80–90% brutto?
  • Limity – kwoty powyżej których kończy się zaangażowanie firmy faktoringowej. Warto sprawdzić, szczególnie jeśli wystawiasz faktury na wysokie kwoty.
  • Usługi dodatkowe – są to między innymi: finansowanie zakupów, finansowanie wkładu własnego (leasing), windykacja wierzytelności.
  • Abonament – czy usługa faktoringu wiąże się z abonamentem? Poza tym mogą pojawić się również dodatkowe usługi, które wiążą się z kosztami i warto o nich wiedzieć.

Każdy przedsiębiorca ma inne potrzeby finansowe, dlatego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, która oferta jest najatrakcyjniejsza. Dlatego poniżej znajdziesz zestawienie kilku najlepszych firm faktoringowych.

Korzyści i koszty faktoringu

Każda usługa wiąże się z korzyściami i pociąga za sobą koszty. Tak samo jest z faktoringiem. Pytanie tylko na którą stronę przechyla się szala w przypadku Twojej firmy?

Zalety faktoringu.

  • Gotówka dostępna od ręki, zaraz po wystawieniu faktury.
  • Różne rodzaje faktoringu do wyboru – możliwość dopasowania oferty do potrzeb firmy, finansowania tylko części faktur, opcja windykacji wierzytelności i inne usługi dodatkowe.
  • Zachowanie płynności finansowej – brak zmartwień o pieniądze na zobowiązania, rachunki, pensje.
  • Przeniesienie wierzytelności na faktora (faktoring pełny).
  • Sprzedaż towarów i usług z długim terminem ważności – sposób na przyciągnięcie nowych klientów.
  • Pewność co do posiadania środków na zaplanowane wydatki, inwestycje.
  • W przypadku faktoringu online bardzo szybka zamiana faktury na gotówkę, pieniądze nawet w kilka minut na koncie.
  • Wiarygodność przy transakcjach zagranicznych (faktoring importowy).

Wady faktoringu.

  • Brak możliwości finansowania sprzedaży komisowej, gotówkowej i detalicznej.
  • Powiadomienie kontrahentów o faktoringu (wyjątkiem faktoring cichy).
  • Konieczność zwrotu zaliczki, jeśli kontrahent nie opłacił faktury (faktoring niepełny).
  • Dodatkowe formalności i obowiązki dla przedsiębiorcy.

Podsumowanie faktoringu

Wśród wad faktoringu wymienia się jeszcze koszty, natomiast każdy produkt, usługa pociągają za sobą koszty. W przypadku faktoringu jest dokładnie tak samo, więc czy to może być jego wadą? Inną kwestią jest ich wysokość. Ta zależy od polityki firmy, usług, z których będzie korzystał przedsiębiorca i innych czynników.

Faktoring jest sposobem na zachowanie płynności finansowej, planowanie działań związanych z firmą i często wyręcza z windykacji zaległych należności. Oferta firm faktoringowych jest skierowana również do mikro i małych firm. Można finansować faktury już od kilkuset złotych (np. 300 zł). To najmniejsi zazwyczaj mają najtrudniej przetrwać przy opóźnieniach w płatnościach. W takiej sytuacji bardzo dobrze sprawdza się faktoring. Ponadto, faktoring ma wiele odmian i można skorzystać również z opcji odwróconej, dzięki czemu sfinansujesz zakupy dla swojej firmy.

Czy warto? Na pewno warto zapoznać się z ofertą firm faktoringowych. Porozmawiać z doradcami i przeliczyć, ile faktycznie będzie kosztował.

Ranking firm faktoringowych

Finea

Finea

100% kwoty netto

faktoring online

szybka decyzja

wysokie limity

elastyczna oferta

niski koszt

dla mikro i małych firm

Smeo

Smeo

100% kwoty netto

faktoring online

szybka decyzja

wysokie limity

elastyczna oferta

niski koszt

dla mikro i małych firm

NFG Faktoring

NFG

100% kwoty netto

faktoring online

szybka decyzja

wysokie limity

elastyczna oferta

niski koszt

dla mikro i małych firm

Finea

To propozycja dla przedsiębiorców ceniących szybkość, wygodę, niskie koszty oraz przejrzyste zasady. Cały proces finansowania faktury możesz przejść w godzinę. Rejestracja i złożenie wniosku odbywa się w 100% online – to wygodne, a dodatkowo pozwala w przystępny sposób zapoznać się z całym procesem finansowania. Platforma wymaga jedynie wyciągu bankowego za ostatnie 6 miesięcy oraz potwierdzenia Twojej tożsamości. Bez niepotrzebnych zobowiązań – dostęp do faktoringu w Finea nie wiąże się z dodatkowymi kosztami stałymi i abonamentami – po prostu płacisz, gdy korzystasz z konkretnej usługi.

Oprócz wyżej wymienionych dogodności Finea charakteryzuje się szerokim zakresem produktów. Najpopularniejsze formy finansowania, z których można skorzystać w Finea to: faktoring jawny, faktoring cichy, finansowanie zakupów, finansowanie ratalne zakupów, faktoring zakupowy pod terminal, finansowanie dla obcokrajowców. Faktor jest elastyczny i dostosowuje rozwiązania indywidualnie pod każdego klienta. Przejdź na stronę Finea.

Smeo

Smeo oferuje finansowanie faktur z limitem do 1 000 000 zł, a wszystko bez wychodzenia z biura, przez internet. Przelew za fakturę wysyłają nawet w ciągu 5 minut po pozytywnej weryfikacji. Do wyboru jest kilka produktów. Jednym z nich jest Faktura na Raz – to opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą przetestować faktoring. Natomiast najlepiej ocenianym produktem jest faktoring online. Nie ma opłat stałych (abonamentu), za to finansują faktury w EUR i PLN. Prowizja naliczana jest dziennie, dzięki czemu zapłacisz kwotę za faktyczny okres korzystania z ich środków.

Zaletą oferty jest również brak dopłaty, gdy kontrahent spóźni się z płatnością do 30 dni. Nie naliczają opłaty za przyznanie limitu. Natomiast dostaniesz darmowy dostęp do SMEO24. Wymagającym przedsiębiorcom polecamy Smart Plan. Cechuje go bardzo duża elastyczność, wysokie limity i najniższa prowizja. Przejdź na stronę Smeo.

* Należy zwrócić na opłatę za utrzymanie limitu, nawet gdy się z niego nie korzysta. Poza tym firma ma problemy z komunikacją i o zaległej fakturze można się dowiedzieć z Vindicatu, zamiast od nich.

NFG

Finansowanie dla mikro i małych firm od NFG jest wygodne, szybkie i proste. Oferują różne rodzaje faktoringu: jawny, cichy, zaliczkowy i ekspres. Pieniądze wypłacają w kilka minut od założenia konta na stronie i rejestracji faktury w systemie. Wszystko odbywa się online. Proces jest szybki i wygodny. Są pierwszym faktoringiem online w Polsce.

Można sfinansować 100% faktury netto bądź też jej część- sam o tym decydujesz. Oferują wysokie limity już na starcie. Przejdź na stronę NFG.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings