Rozliczanie podatku VAT

Czynny płatnik VAT każdego miesiąca składa deklarację do urzędu skarbowego. Od tego jak skrupulatnie przedsiębiorca prowadzi rejestr, zależy poprawność wyliczonego podatku VAT do zapłaty za dany miesiąc bądź kwartał. Wśród licznych deklaracji VAT podstawową jest JPK_V7M.

Podatek VAT

Ewidencja podatku VAT – jak wygląda?

Prowadzenie rzetelnego rejestru VAT jest obowiązkiem każdego czynnego podatnika VAT. Ze względu na konieczność przekazywania organom skarbowym JPK_VAT niezbędne jest prowadzenie rejestru w formie elektronicznej, za pomocą przeznaczonych do tego programów. Swoją drogą znacznie ułatwia to sprawę rozliczania VAT.

Ewidencja składa się z VAT sprzedaży i VAT zakupów. Dzięki temu można obliczyć podatek należny i odliczyć od niego podatek naliczony. W rejestrze uwzględnione są takie dane jak: numer faktury, data sprzedaży, data wystawienia faktury, nazwa nabywcy i adres siedziby, kwota netto, wartość podatku należnego. Poza tym w rejestrze ujmowane są korekty podatku.

Deklaracje VAT – jakie są i czym się różnią?

Druków VAT jest wiele, podstawowe z nich to:

  • JPK_V7M – dla rozliczających VAT miesięcznie,
  • JPK_V7K – dla małych podatników, którzy rozliczają się kwartalnie,
  • VAT8 – dla przedsiębiorców, którzy korzystają z podmiotowego zwolnienia z VAT i dokonali wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (na kwotę powyżej 50 tys. zł w ciągu roku),
  • VAT-9M – dla przedsiębiorców, którzy importowali usługi, czyli nabywca jest podatnikiem,
  • VAT-10 – dla rozliczających VAT w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowych środków transportu,
  • VAT-11 – dla rozliczających VAT w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą nowego środka transportu (dla nie będących czynnymi płatnikami VAT),
  • VAT-12 – deklaracja VAT-u dla kierowców taksówek osobowych, którzy są na ryczałcie.

Deklaracje VAT różnią się pod wieloma względami. Jedne wypełniają czynni płatnicy VAT, inne korzystający ze zwolnienia podmiotowego. Po jeszcze inne sięgają podatnicy, którzy nabywają towary w obszarze Unii.

Co to jest JPK_VAT (V7M)?

JPK to jednolity plik kontrolny, w przypadku VAT dotyczy kupionych produktów i sprzedaży towarów bądź usług objętych podatkiem VAT.

JPK_VAT ma formę pliku XML i zawiera szczegółowe informacje dotyczące transakcji zawartych przez czynnego płatnika VAT. Od 2022 roku obowiązują wersje: JPK_V7M (2) i JPK_V7K (2).

JPK_VAT składa się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. W części ewidencyjnej znajdują się dane o sprzedanych towarach/ usługach i zakupach. W pliku znajdują się również pozycje z wcześniejszych deklaracji VAT-7 i VAT-7K. JPK zawiera także dodatkowe rubryki, w których znajdują się informacje niezbędne do prawidłowego rozliczenia VAT.

V7M jest podstawową deklaracją składaną przez czynnych płatników VAT każdego miesiąca. Natomiast V7K to podstawowa deklaracja, którą składają czynni podatnicy VAT rozliczający się kwartalnie – za każdy miesiąc składają plik JPK_VAT część ewidencyjną, a co kwartał deklaracyjną za trzy poprzednie miesiące.

Indywidualny rachunek podatkowy – co to?

Od 1 stycznia 2020 roku każdy przedsiębiorca posiada indywidualny rachunek podatkowy. Na to konto wpłacane są: PIT, VAT i CIT.

Ministerstwo Finansów uruchomiło generator mikrorachunków, dzięki któremu otrzymasz indywidualny numer konta, na który wpłaca się należne podatki (znajdziesz go tutaj). Numer mikrorachunku otrzymasz również podczas osobistej wizyty w urzędzie skarbowym.

Do kiedy płacimy VAT?

Do 25. każdego miesiąca przedsiębiorca jest zobowiązany do przesłania JPK_V7M (bądź V7K). Ten sam termin obowiązuje przy wpłacie należności za miesiąc poprzedni, czyli do 25. lutego płacimy za styczeń, do 25. marca za luty.

Zwrot podatku VAT – kiedy się należy, ile się czeka?

O zwrot VAT możesz się starać gdy podatek zakupowy (naliczony) jest wyższy od należnego (sprzedażowego). Nadwyżkę VAT skarbówka może przelać na:

  • rachunek bankowy,
  • rachunek VAT.

Jest również opcja przeniesienia nadwyżki na poczet przyszłych płatności. Podstawowy termin zwrotu wynosi 60 dni, wydłużony 180 dni. Od 2022 roku obowiązują również dwa krótsze okresy zwrotu VAT: 40 dni i 15 dni.

Zwrot w ciągu 40 dni otrzymają podatnicy, którzy wystawiają faktury w KSeF. Do spełnienia jest jeszcze szereg innych warunków. Od podatnika wymagany jest między innymi status czynnego podatnika od 12 miesięcy, obecność na białej liście podatników VAT (przez rok) i składanie pliku JPK_V7 za każdy okres rozliczeniowy (przez ostatni rok).

Podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT jeszcze szybciej, w 15 dni. Taką możliwość mają przedsiębiorcy, którzy oferują sprzedaż osobom prywatnym, nabijają każdy towar na kasę fiskalną i preferują płatności online. Otrzymanie szybkiego zwrotu VAT-u wiąże się jednak ze spełnieniem wielu warunków.

Jest jeszcze jeden termin zwrotu nadwyżki VAT – 25 dni. Jest on również obwarowany warunkami, które musi spełnić przedsiębiorca. Konieczna jest między innymi płatność za faktury przelewami bankowymi.

Co można płacić z konta VAT?

Środki z konta VAT można wykorzystać nie tylko w celach podatkowych: VAT, PIT, CIT, akcyza. Można z niego opłacić również do skarbówki należności celne i odsetki za zwłokę wynikające z płatności po terminie. Poza tym z konta VAT można zapłacić ZUS i KRUS.

Pieniądze na koncie VAT można wykorzystać robiąc przelew Split Payment przy opłacaniu faktur dla kontrahentów. Jest również opcja uwolnienia środków z konta VAT i ich przelew na rachunek firmowy. W tym celu należy złożyć w urzędzie skarbowym wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT. Od końca 2019 roku nie jest pobierana opłata za złożenie tego wniosku. Czas oczekiwania na odpowiedź to 60 dni.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings