Okazuje się, że jednym z lepszych pomysłów na biznes może być… brak pomysłu. Niektórzy przedsiębiorcy biorąc sprawy w swoje ręce decydują się na sprawdzone rozwiązania i gotowe pomysły. Stają się franczyzobiorcami.

 

Czym jest franchising (po polsku „franczyza”) najłatwiej omówić na przykładzie. Niech to będzie znana siec restauracji o nazwie McDonald’s. Właściwie to mało który klient tego fastfoodu wie, że poszczególne lokale należą do różnych, niekiedy relatywnie drobnych przedsiębiorców, którzy w centrali McDonalds’a wykupili odpowiednią licencję. Otrzymali w zamian wszystko, czego potrzeba – kompletne „know-how” dotyczące wszelkich szczegółów prowadzenia restauracji w standardzie marki oraz wsparcie w postaci zcentralizowanej polityki promocyjnej. Aby tego dokonać należy jednak posiadać pewien kapitał na początek, bowiem lokal taki urządza się wprawdzie zgodnie z instrukcją, lecz na własny koszt. Następnie zaś regularnie należy opłacać licencję oraz uzależnione od centrali dostawy produktów.

Oprócz gastronomii franczyza jest popularna również w innych dziedzinach. To chociażby wszystkie niemalże punku sprzedaży telewizji satelitarnej albo przedstawicielstwo niektórych firm telekomunikacyjnych. Pewną formą franszyzy jest również świadczenie pośrednictwa w usługach finansowych – na przykład w sprzedaży ubezpieczeń. Do franczyzy zaliczyć można również popularny przy usługach internetowych tzw. „re-seller”, czyli bycie osobą odsprzedającą pod własną marką cudze usługi – dajmy na to: serwery internetowe.

Jak łatwo wywnioskować, rozwiązanie tego typu posiada wiele zalet, jak i wad. Jest to dobry pomysł dla ludzi, którzy posiadają kapitał z przeznaczeniem na inwestycje i/lub wolny lokal w bardzo dobrej lokalizacji, lecz nie mają żadnego dobrego pomysłu lub nie ufają własnej kreatywności. Czy warto zaufać cudzej? Z reguły tak, bowiem poważne oferty franczyzowe przygotowują najwybitniejsi specjaliści. Jednak każdemu zdarzają się wpadki, a w takim wypadku niestety konsekwencje złego pomysłu musi ponieść także franczyzobiorca.

Wspomniałem przed chwilą dwa najważniejsze elementy, decydujące o możliwości założenia biznesu franczyzowego. Lokalizacja musi ściśle odpowiadać charakterowi działalności, jednak ogólnie rzecz ujmując, im bardziej jest to okolica ruchliwa i mieści się bliżej centrum – tym lepiej. Charakter lokalizacji lub dotyczące jej wstępne wymagania podawane są przez franczyzodawcę i bez spełnienia tych warunków nie ma co myśleć o współpracy. Jeśli jednak się uda, to z reguły franczyzodawca jest w stanie zagwarantować przedsiębiorcy wyłączność terytorialną, dzięki czemu nie musi się on obawiać bezpośredniej konkurencji.

Druga sprawa to kapitał. Ile potrzeba? Przykładowe minimum to uruchomienie pizzerii Da Grasso za 200 tysięcy złotych, zaś wspomniany McDonald’s to jednorazowy wydatek rzędu 1 miliona złotych. Znacznie tańsza okazuje się branża finansowa. Własny oddział jednego z popularnych banków może ruszyć już po zainwestowaniu od 15 do 30 tysięcy złotych, a to wydaje się bardziej realne i znacznie mniej ryzykowne.


Ile kosztuje księgowość w Twojej firmie?
 

Komentarze obsługiwane przez CComment

Ocena użytkowników: 4 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywna
 

„Mały Newsletter”

Zapisz się i otrzymuj:

  • istotne zmiany przepisów,
  • najciekawsze newsy,
  • tylko sprawdzone oferty,
  • przypomnienia o ważnych terminach.





Maks. 2 wiadomości w miesiącu.