Jak chronić firmową domenę internetową?

Cyfryzacja naszego życia to proces, który zdecydowanie ułatwia wiele kwestii. Niezależnie od dziedziny, jaką się zajmujemy – Internet otacza nas z każdej strony. 

tooba zdjecie 1

Szczególnie dotyczy to przedsiębiorców. Wielu z nich właśnie na Internecie opiera swój model biznesowy. Wystarczy wymienić, chociażby sklepy internetowe. Nadal jednak mało osób rozumie, jakie zagrożenia za tym idą oraz jak można firmową domenę chronić. Dowiesz się tego z niniejszego artykułu.

Jakie konsekwencje niesie za sobą utrata domeny?

Dla każdej firmy (nie tylko sklepu internetowego), utrata domeny to prawdziwa katastrofa. Jest to spowodowane tym, że automatycznie traci się dostęp do firmowych skrzynek mailowych. To właściwie z dnia na dzień odcina ją od korespondencji czy nowych zapytań. Taka sytuacja bardzo łatwo może zachwiać płynnością finansową firmy.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to powinieneś wiedzieć, w jaki sposób chronić swoją witrynę przed zagrożeniami, jakie na nią czyhają. Konkurencja nie śpi i często zdarza się, że wykorzysta każde możliwe zagranie, aby Ci zaszkodzić lub przejąć Twoich klientów.

Czy można posiadać prawo własności do domeny?

Domeny internetowe rejestruje się na zasadzie „Kto pierwszy ten lepszy”. Rejestrator nie sprawdza, czy przyszły abonent może taką domeną w ogóle się posługiwać. Taki zarzut może podnieść dopiero osoba, której prawa taka domena będzie naruszać (np. prawa do zarejestrowanego znaku towarowego).

Mogłoby się wydawać, że płacąc za przedłużenie domeny, stajemy się jej właścicielami. Okazuje się jednak, że nie jest to prawo własności. Już bliżej temu modelowi do wynajmowanego na czas określony mieszkania. Oznacza to, że z samego faktu rejestracji czy używania domeny nie mamy do niej jakichś szczególnych praw. Te mogą istnieć, ale ich źródła należy szukać w innym miejscu.

W jaki sposób chronić domenę internetową?

Istnieje kilka sposobów ochrony marki firmy. Minimalny poziom ochrony wynika z przepisów niewymagających formalnej rejestracji.

Jednak jeśli chcemy czuć się 100% zabezpieczeni, to powinniśmy zastrzec domenę jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Domenę lub fantazyjną nazwę, z której się składa.

Ciekawostka:

Nazwa i logo to nie wszystkie rodzaje znaków towarowych. W określonych przypadkach zastrzec można dodatkowo znak przestrzenny, dźwiękowy, zapachowy a nawet smakowy i dotykowy.

Jeżeli nie chcesz lub nie masz czasu zajmować się formalnościami, to skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego. Prawna ochrona marki jest sprawą na tyle istotną, że nie można sobie tutaj pozwolić na błąd. Poza tym pamiętaj, że nie każdą nazwę da się w ten sposób chronić. Rzecznik patentowy przed zgłoszeniem przeprowadzi dla Ciebie analizę prawną i sprawdzi, czy nie ma żadnych kolizji. Dzięki temu zwiększasz zdecydowanie szanse na przejście pomyślnie całej procedury.

Na kogo zarejestrowana jest Twoja domena?

Sam fakt używania domeny nie oznacza, że jesteś jej abonentem. Niekiedy okazuje się, że domena jest zarejestrowana na agencję reklamową czy Twojego pracownika. Łatwo to jednak sprawdzić. Wystarczy wpisać nasz adres domeny w wyszukiwarkę udostępnioną na stronie domeny.pl

Oczywiście, kiedy nie ma konfliktu z abonentem to szybko i łatwo może on dokonać jej cesji na Ciebie. Jednak w przypadku sporu możesz bardzo dużo stracić – mowa tutaj o skrzynce mailowej, widoczności w sieci czy też całej bazie klientów. Spory sądowe będą niestety kosztować nas czas i pieniądze. Lepiej więc zająć się tą kwestią, kiedy z abonentem żyjemy w zgodzie.

Kiedy domena internetowa będzie łamać prawo?

Zapewne wielu z Was kojarzy podróbki popularnych marek jak buty Adldas, Adonis czy Adidres. To samo dzieje się w przypadku domen internetowych. Oszuści rejestrują domenę o bardzo podobnej nazwie. Zmiana powstaje poprzez dodanie jednej litery bądź zrobienie literówki (tzw. metoda grubych palców).

Innym sposobem jest tzw. szantaż domenowy. Model działania jest bardzo prosty. Oszuści rejestrują domenę z nazwą naszej firmy, ale innym rozszerzeniem np. .com. .eu. Następnie oferują nam kupno tej domeny pod groźbą jej cesji na konkurencję. Propozycja tego typu często pada w rozmowie telefonicznej i jest ograniczona czasowo do kilku godzin. Presja związana z taką sytuacją i nieznajomość prawa powoduje, że część wiele osób ze strachu ulega szantażystom.

Czy jest jednak jakieś wyjście z tej sytuacji? Oczywiście! Wystarczy zarejestrować nazwę firmy bądź pełny adres domen internetowej jako znak towarowy.

Darmowy sposób na ochronę nazwy firmy.

Wiele osób żyje w przekonaniu, że ich marka jest chroniona przez prawo bez konieczności rejestracji w Urzędzie Patentowym. To prawda, ale niepełna. Chodzi o to, że poziom tej ochrony jest wtedy minimalny. Prawa do znaków niezarejestrowanych można wywodzić z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, kodeksu cywilnego czy ustawy o prawie autorskim.

Problem w tym, że w przypadku sporu, będziemy musieli się mocno nagimnastykować, aby wykazać, że te prawa faktycznie nam przysługują. Skoro bowiem powołujemy się na prawa, które nigdzie nie są odnotowywane to jedynym sposobem, aby wykazać, że one istnieją, jest przedłożenie dużej ilości dowodów.

To mogą być faktury, katalogi, reklamy, listy klientów itp. Finalnie w sporze, zanim sędzia oceni czy konkurent naruszył nasze prawa, najpierw musimy udowodnić, że nam przysługują. Tutaj wiele osób zapomina, że te prawa również są terytorialne. Mając mały osiedlowy butik odzieżowy, nie zabronimy używania takiej samej nazwy komuś z drugiego końca Polski… no, chyba że zarejestrowaliśmy wcześniej swój znak towarowy.

O tym, jak różni się ochrona marki bez rejestracji o tej będącej następstwem zastrzeżenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, dowiesz się z poniższego nagrania.

Korzyści z rejestracji znaku towarowego.

Powiedzieliśmy już sobie trochę o bezpłatnej ochronie, teraz skupmy się na sytuacji, kiedy jednak decydujemy się na skorzystanie z „płatnej” protekcji. Aby stać się formalnym właścicielem znaku towarowego, należy go zarejestrować w Urzędzie Patentowym.

Znak towarowy, żeby dało się go zastrzec, musi spełniać przede wszystkim funkcję odróżniającą. Na ochronę nie mają więc co liczyć oznaczenia opisowe. Przykładem niech będzie gruszka w stosunku do owoców. Dokładnie te same zasady obowiązują, jeżeli postanowimy zarejestrować w Urzędzie Patentowym domenę internetową.

Na pewno dzięki takiej rejestracji możemy zaoszczędzić pieniądze.

Zamiast wykupować kilka lub kilkanaście domen internetowych wystarczy zarejestrować jeden słowny znak towarowy. Jeśli konkurent wykupi domenę podobnej do naszej i będzie korzystał z niej komercyjnie, to naruszy prawo. Jest to również zabezpieczenie przed szantażem domenowym, o którym wspomniałem wcześniej. W przypadku takiej sytuacji jesteśmy w stanie odebrać domenę siłą, ponieważ jesteśmy chronieni prawem własności.

Ograniczamy działalność nieuczciwej konkurencji.

Zbliżamy się powoli do końca. Straszyłem kilka razy, jakie to zagrożenia czekają nas, jeśli nie chronimy swojej domeny internetowej. Aby zachować balans trzeba mieć świadomość, co daje nam oręż w postaci zarejestrowanego znaku towarowego.
Wyobraź sobie taką sytuację.

Ktoś postanawia wykorzystać Twoją nazwę (którą rzetelnie i konsekwentnie budujesz) do stworzenia aukcji na Allegro, prowadzenia FanPage’a na Facebook’u lub do uruchomienia kampanii reklamowej w Google AdWords. Pewnie domyślasz się, że w przypadku korzystania z bezpłatnej ochrony przekonanie tych portali do usunięcia ofert konkurenta będzie graniczyło z cudem. Jednak my jesteśmy sprytniejsi i postanowiliśmy wcześniej zastrzec naszą domenę.

Co w takim przypadku?

Każdy z tych serwisów posiada specjalny formularz, w którym można zgłosić naruszenie prawa do znaku towarowego. Wystarczy załączyć do niego numer prawa ochronnego lub świadectwo rejestracji. W większości przypadków to wystarczy do usunięcia oferty nieuczciwej konkurencji.

Walka z naruszycielem na drodze sądowej.

Pamiętacie, jak wspomniałem o trudzie gromadzenia dowodów w przypadku dochodzenia swoich praw do niezarejestrowanego znaku towarowego? Jeśli nasz znak towarowy jest zarejestrowany – wystarczy pokazać przed sądem świadectwo rejestracji, wydane przez Urząd Patentowy.

W takiej sytuacji nie musisz przedstawiać żadnych innych dowodów na wykazanie przysługujących Ci praw.

Zanim zdecydujesz się skierować sprawę do sądu powszechnego, opcją, która wydaje się ciekawa, jest próba rozwiązania sporu polubownie. Podniesiony przez Ciebie zarzut naruszenia prawa do znaku towarowego możesz uzupełnić zarzutem naruszenia prawa do firmy, czy też dokonania czynów nieuczciwej konkurencji.

Problem w tym, że po skierowaniu formalnego wezwania do zaprzestania naruszania prawa, abonent może dokonać cesji domeny. Aby temu zapobiec, możemy złożyć zapis na Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy PIIT. Jeżeli tylko abonentem jest przedsiębiorca, musi on zgodzić się na arbitraż pod rygorem rozwiązania z nim umowy abonenckiej.

Podsumowanie

Nie da się zaprzeczyć, że postępująca cyfryzacja powoduje, że w dużej mierze, działalność internetowa jest po prostu niezbędna. Jak widać, czekają na nas zagrożenia w sieci i jest to nieuniknione. Jednak o wiele łatwiej jest nam się bronić, kiedy wiemy, z jakich narzędzi możemy korzystać.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings