Działalność nierejestrowana – kiedy trzeba założyć firmę

Działalność gospodarcza na najmniejszą skalę nie musi być rejestrowana. Przedsiębiorca musi jednak spełnić kilka warunków.

kobieta, przedsiębiorca, innowacja

Przede wszystkim: nie ma obowiazku korzystania z tej możliwości – to nie jest etap obowiązkowy. Chcesz od razu założyć firmę, to po prostu działaj.

Start na próbę bez formalności

Zastanawiasz się, czy możesz zawodowo – dajmy na to – szyć ubranka dla dzieci? Spróbuj! Uszyj kilka i zdobądź pierwszych klientów. Jeśli się uda, Twoja skrzynka e-mail zacznie się zapychać od zamówień, to zakładaj firmę i rozkręcaj działalność na większą skalę. Jeżeli zaś pomysł okaże się klapą, to po prostu zapomnij o tym. Wszystko to bez zbędnego stresu, części kosztów (np. księgowość) i niepotrzebnych formalności.

Dla kogo działalność nierejestrowana?

Ta szczególna forma działalności, która polega na nierejestrowaniu się w CEIDG oraz nieopłacaniu składek do ZUS-u, dostępna jest dla każdego początkującego przedsiębiorcy, który:

  • nie prowadził działalności w ciągu ostatnich 60 miesięcy,
  • działa osobiście jako osoba fizyczna – zakaz działania w spółce cywilnej,
  • wykonuje działalność niereglamentowaną, czyli taką która nie wymaga uzyskania koncesji, pozwoleń itp.
  • przychód z tej działalności w żadnym miesiącu nie przekracza 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie to 75% z 4666 zł, czyli 3499,50 zł).

Zatem rodzaj działalności nie jest istotny, podobnie jak liczba klientów, zasięg terytorialny czy jakakolwiek inna kwestia poza wymienionymi powyżej.

Czym jest działalność gospodarcza?

Dlaczego to jest istotne? Otóż właściwie działalność nierejestrowana nie jest działalnością gospodarczą, więc nie wymaga rejestracji w CEIDG.

Można też uzyskiwać przychody nie prowadząc działalności. To dajmy na to zbywanie własnego mienia prywatnego, o ile nie został przez nas nabyty w ciągu ostatnich 6 miesięcy (są wyjątki od tej zasady, ale to inny temat) albo nawet usługa „komercyjna” jak położenie kafelek lub przygotowanie posiłków, ale wykonana jednorazowo, okazjonalnie. To wszystko nie jest działalnością gospodarczą i nawet przekroczenie progu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia nie będzie obligowało do założenia firmy.

Otóż, aby zarabianie było działalnością gospodarczą, musi posiadać wszystkie z następujących cech:

  • charakter zorganizowany,
  • cel zarobkowy,
  • działanie we własnym imieniu,
  • ciągłość działania.

Wystarczy jednak, że np. publicznie ogłosisz swoje usługi, to już jest podstawa, aby uznać że działasz zarobkowo w sposób ciągły i zorganizowany.

Rachunki i podatek dochodowy

Dochód uzyskiwany w Polsce jest opodatkowany. Zwolnienie z obowiązku rejestrowania firmy ułatwia wiele kwestii, np. księgowości i uniezależnia od składek do ZUS-u, ale nie zwalnia z podatku dochodowego. Podatek z działalności nierejestrowanej jest odprowadzany na zasadach ogólnych, czyli w tzw. skali podatkowej. Nie ma możliwości rozliczania się na podstawie ryczałtu lub metodą liniową (do tego potrzebna jest rejestracja). W praktyce dochody z tej działalności należy uwzględnić w zeznaniu rocznym i opłacić podatek, jaki wyniknie z tego rozliczenia (niedopłata podatku na koniec roku). Przychody z tej działalności uwzględniamy w polu „inne źródła”. W trakcie roku warto odkładać kwotę podatku, bo po rozliczeniu może się okazać, że musimy dopłacić do budżetu nawet do 3000 złotych (to kwota przy maksymalnym wykorzystaniu tej formy zarobku w ciągu całego roku – zazwyczaj będzie mniejsza). Z tym, że kwota wolna od podatku to obecnie 30 tys. zł. Wykonując pracę w ramach nierejestrowanej działalności przez 12 miesięcy można osiągnąć przychód w kwocie nieco ponad 18 tys. zł, więc mieści się ona w kwocie wolnej od podatku. Jeśli będzie to jedyne źródło dochodu podatnika, to nie będzie podatku do zapłaty.

Naturalne jest też, że Twój klient będzie wymagał jakiegoś dowodu zapłaty. Dlatego wystawiasz rachunki. To również korzyść dla Ciebie, bo zorientujesz się na czas, gdy przekroczysz limit przychodów. Taki rachunek musi zawierać:

  • numer rachunku (można numerować kolejno, zaczynając od 1),
  • data wystawienia,
  • imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy,
  • nazwa usługi,
  • kwota do zapłaty.

Wielką zagadką pozostaje ewidencja kosztów. Ustawa na ten temat milczy. Zapewne fiskus w końcu wyda jakieś oświadczenie na ten temat. Przede wszystkim brakuje wskazania formy ewidencji kosztów. Póki co można uznać, że rozliczamy się od przychodów (podatkiem dochodowym – sic!). Jakimś rozwiązaniem w niektórych przypadkach może być takie konstruowanie umów z klientami, aby to oni np. dostarczali materiały na własny koszt. Niekiedy można też zamówić materiały „na klienta” – tak, aby dostał za nie osobną fakturę, wystawioną przez dostawcę. Wówczas będzie można rozliczyć się już tylko za samą pracę.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy

Istotne jest, że osoba prowadząca nierejestrowaną działalność gospodarczą nie jest uznawana za przedsiębiorcę w płaszczyźnie przepisów publicznoprawnych, czyli m.in. nie podlega właśnie konieczności rejestracji i obowiązkowi opłacania składek do ZUS. Jednak osoba taka jest uznawana za przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, a to z kolei ma ogromne znaczenie w kwestiach dot. odpowiedzialności przed klientami. Musi on – jak każda inna firma – respektować prawa konsumencie, np. do zwrotu towaru, reklamacji itp.

Kiedy muszę zarejestrować działalność

Przede wszystkim gdy przekroczysz ustalony limit przychodów, czyli wspomniane 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Masz wówczas 7 dni na rejestrację w CEIDG. Jako datę rozpoczęcia działalności wybierz dzień uzyskania przychodu przekraczającego limit.

A co jeśli tego nie zrobię? Wówczas przechodzisz do szarej strefy, czyli łamiesz prawo. Sprawa zaś może wyjść na jaw na przykład przy wypełnianiu PIT-a rocznego. A jeśli nie uwzględnisz tam wszystkich przychodów, to ponownie złamiesz prawo. Działalność nierejestrowana nie wymaga prowadzenia dokumentacji księgowej, a to zwiększa pokusę drobnych nadużyć, czego jednak odradzam. Równie dobrze możesz zacząć fałszować faktury…

Co potem?

Po założeniu działalności czeka Cię jeszcze okres 2 i pół roku ułatwień w postaci:

  1. ulgi na start, czyli braku składek społecznych do ZUS przez pierwsze 6 miesięcy,
  2. małego ZUS, czyli mniejszych składek przez kolejne 24 miesiące.

Obie te kwestie opisuję w tekście dot. opłacania składek do ZUS. Pamiętaj, że dotyczą one każdej nowej, zarejestrowanej właśnie działalności – niezależnie od tego czy wcześniej była prowadzona działalność nierejestrowana.

A co, jeśli działalność nierejestrowana jedak nie jest dla Ciebie? W takim razie od razu zakładaj firmę.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings