Prawa pracownika pod lupą – co każdy szef małej firmy wiedzieć powinien?

Prowadząc własną działalność gospodarczą, szczególnie tę opartą na zatrudnianiu pracowników, stajesz się nie tylko przedsiębiorcą, ale i pracodawcą. A z tą rolą wiąże się szereg obowiązków i odpowiedzialności, z których kluczową jest znajomość oraz przestrzeganie praw pracowniczych. To nie tylko wymóg prawny, ale fundament budowania silnego i lojalnego zespołu, który jest motorem napędowym Twojego biznesu.…

office, cubicles, employees, working, corporate, interior, men, women, russia, workers, complex, computers, business, building, inside, office, cubicles, employees, employees, employees, employees, employees, workers

Fundamenty prawne – gdzie szukać przepisów?

Zacznijmy od podstaw. Głównym źródłem prawa pracy w Polsce jest Kodeks pracy. To obszerna ustawa regulująca niemal wszystkie aspekty stosunku pracy – od umów, przez wynagrodzenia, urlopy, aż po zasady BHP i ochronę przed zwolnieniem. Pamiętaj jednak, że Kodeks pracy to nie wszystko. Istotne są również rozporządzenia wykonawcze, które doprecyzowują wiele kwestii, ustawy szczególne dotyczące konkretnych grup zawodowych, a także układy i porozumienia zbiorowe, które mogą wprowadzać jeszcze korzystniejsze warunki zatrudnienia. Warto również pamiętać o regulaminach pracy i wynagradzania, które obowiązują w Twojej firmie i które nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy powszechnie obowiązujące.

Godziwe wynagrodzenie – Twój obowiązek wobec pracownika

Jednym z fundamentalnych praw każdego pracownika jest prawo do godziwego wynagrodzenia. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim musisz pamiętać o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, które jest corocznie ustalane przez państwo. Nie możesz zapłacić pracownikowi mniej, niż wynosi ta kwota za pełen etat. Wynagrodzenie to składa się z płacy zasadniczej oraz ewentualnych dodatków, takich jak za staż pracy, pracę w nocy czy premie. Zasady ich przyznawania powinny być jasne i przejrzyste. Kluczowa jest również terminowość wypłat. Wynagrodzenie powinno być wypłacane z dołu, raz w miesiącu, nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Pamiętaj też o równym traktowaniu w zakresie wynagrodzenia – za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości pracownicy powinni otrzymywać równe pieniądze, bez względu na płeć, wiek czy inne cechy. Wynagrodzenie pracownika podlega również ochronie – nie możesz dokonywać potrąceń poza ściśle określonymi w przepisach przypadkami.

Urlop wypoczynkowy – czas na zasłużony odpoczynek

Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma prawo do corocznego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Jego wymiar zależy od stażu pracy – 20 dni, jeśli pracownik pracuje krócej niż 10 lat, i 26 dni, jeśli staż jest dłuższy. Jeśli zatrudniasz pracownika na część etatu, wymiar urlopu obliczasz proporcjonalnie do jego czasu pracy. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów, uwzględniającym wnioski pracowników i potrzeby Twojej firmy. Pamiętaj, że na wniosek pracownika możesz podzielić urlop na części, ale jedna z nich powinna trwać co najmniej 14 dni kalendarzowych. Pracownik ma również prawo do urlopu na żądanie (do 4 dni w roku), o którym powinien Cię poinformować najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie urlopowe, obliczane na podstawie jego dotychczasowych zarobków. W przypadku rozwiązania umowy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop. Oprócz urlopu wypoczynkowego, Twoi pracownicy mają również prawo do innych urlopów, takich jak urlop macierzyński, ojcowski, rodzicielski czy wychowawczy.

Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) – Twoja odpowiedzialność

Jako pracodawca ponosisz pełną odpowiedzialność za bezpieczne i higieniczne warunki pracy w Twojej firmie. Musisz organizować pracę tak, aby chronić zdrowie i życie Twoich pracowników. Do Twoich obowiązków należy m.in. przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego, zapewnienie odpowiednich warunków pracy (stan budynków, maszyn, oświetlenia, wentylacji itp.), dostarczanie środków ochrony indywidualnej (jeśli są wymagane), organizowanie szkoleń BHP (wstępnych i okresowych) oraz kierowanie pracowników na badania lekarskie. Pamiętaj, że pracownik ma prawo powstrzymać się od pracy, jeśli warunki są niebezpieczne, oraz oddalić się z miejsca zagrożenia, informując o tym przełożonego. Niedopełnienie obowiązków w zakresie BHP może skutkować poważnymi konsekwencjami – od kar finansowych, przez odpowiedzialność cywilną, aż po odpowiedzialność karną w przypadku wypadków przy pracy.

Ochrona przed zwolnieniem – zasady wypowiadania umów

Polskie prawo pracy chroni pracowników przed nieuzasadnionym zwolnieniem. Zakres tej ochrony zależy od rodzaju umowy o pracę. Umowę na okres próbny możesz rozwiązać za wypowiedzeniem bez podawania przyczyny. W przypadku umowy na czas określony (zawartej po 2023 roku) i umowy na czas nieokreślony musisz podać uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia w formie pisemnej. Długość okresu wypowiedzenia zależy od stażu pracy pracownika w Twojej firmie. Zanim wypowiesz umowę na czas nieokreślony, w wielu przypadkach musisz skonsultować się ze związkami zawodowymi. Niektóre grupy pracowników, takie jak kobiety w ciąży, pracownicy w wieku przedemerytalnym czy działacze związkowi, podlegają szczególnej ochronie przed zwolnieniem. W wyjątkowych sytuacjach możesz rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika (zwolnienie dyscyplinarne), ale musisz pamiętać o miesięcznym terminie na podjęcie takiej decyzji i konsultacji ze związkami zawodowymi. Jeśli pracownik uważa, że zwolnienie było nieuzasadnione, ma prawo odwołać się do sądu pracy.

Inne ważne prawa – o czym jeszcze musisz pamiętać?

Oprócz wymienionych praw, istnieje wiele innych, o których musisz pamiętać. Twoi pracownicy mają prawo do równego traktowania i niedyskryminacji w każdym aspekcie zatrudnienia. Masz obowiązek przeciwdziałać mobbingowi i dbać o poszanowanie godności i dóbr osobistych pracowników. Musisz respektować prawo do tworzenia i przystępowania do związków zawodowych oraz w określonych sytuacjach zapewnić pracownikom prawo do informacji i konsultacji. Nie zapominaj o prawie do odpoczynku, które regulują przepisy dotyczące czasu pracy, dni wolnych i przerw w pracy.

Pamiętaj, że znajomość i przestrzeganie praw pracowniczych to inwestycja w Twój biznes. Szanując swoich pracowników, budujesz ich lojalność i zaangażowanie, co przekłada się na lepsze wyniki Twojej firmy. Bądź na bieżąco ze zmianami w przepisach i w razie wątpliwości korzystaj z porad specjalistów.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings