Obsługa social mediów – jak zacząć pracę?

Scrollujesz reelsy, a może tworzysz? Robisz świetny content na swoim fb, który buduje zamieszanie i zainteresowanie? Canva nie jest Ci obca i angielski też znasz? Zatem być może praca w social mediach jest na wyciągnięcie ręki.

3408791

Obecnie media społecznościowe są podstawą komunikacji na linii firma – klient. Dzięki nim firma przestaje być podmiotem za szklaną szybą, a staje się otwarta na ludzi. Praca w social mediach to pomysł na działalność gospodarczą, który nie wymaga dużych nakładów finansowych. Do pracy potrzebny jest komputer i szybkie łącze. Jednak by zbierać owoce, musisz w siebie zainwestować i przede wszystkim ocenić, czy taki rodzaj pracy jest dla Ciebie?

Czujesz social media?

Prowadzenie profili w mediach społecznościowych wymaga nie tylko znajomości obsługi Facebooka, Instagrama i innych platform, ale przede wszystkim kreatywności. Obsługa to rzecz techniczna, której nauczy się każdy z biegiem czasu. Natomiast wyobraźnię trudno rozbudzić, jeśli ma się ścisły umysł. Kreatywność, umiejętność wizualizacji rzeczywistości za pomocą słów i obrazów, otwartość na świat, podążanie za trendami i zdolności analityczne są mocnym wsparciem w rozwoju kariery w social mediach.

Praca w mediach społecznościowych – z zarejestrowaną działalnością gospodarczą, nie jest etatem. Wiąże się z monitorowaniem mediów o różnych porach, wymaga elastyczności i podejmowania decyzji na podstawie aktualnych statystyk. Natomiast prowadzenie profili społecznościowych firm przynosi wiele satysfakcji, bo realnie widać wyniki pracy. To pobudza do kolejnych działań, wciąga i może być dochodową działalnością.

Wybierz swoją działkę

Media społecznościowe to konkretny kawałek internetu. Dzieli się na mniejsze poletka = specjalizacje. Oczywiście możesz być Ninja, który ogarnia wszystko od A do Z, lecz jeśli jesteś na początku drogi, to najlepiej uczyć się ich kawałek po kawałku, zgłębiając kolejne tajniki.

W social media pracują:

  • specjaliści od contentu – przygotowują treści (plus grafiki), publikują je na profilach społecznościowych firmy, planują, analizują ruch i skuteczność działań,
  • spece od reklam w Meta – zajmują się płatnymi reklamami na fb, IG, które wyświetlają się również na WhatsApp  i Messenger,
  • znawcy tajników kręcenia rolek – za viral każda firma zapłaci niemałe pieniądze, specjaliści w tym obszarze zajmują się krótkimi filmikami na różne platformy społecznościowe,
  • moderator/specjalista ds. obsługi klienta – odpowiedzialny jest za odpowiadanie na pytania klientów i budowanie pozytywnego wizerunku marki (jako eksperta) w komentarzach.

Kursy, szkolenia…. studia

Bez wiedzy w obszarze social mediów ani rusz, dlatego zanim ruszysz do CEIDG z rejestracją działalności, zadbaj o pogłębienie wiedzy. Do wyboru są kursy, szkolenia, webinary. Część z nich jest płatna, ale w sieci znajdziesz też sporo darmowych materiałów, szczególnie na YouTube. Na tym etapie warto rozeznać również temat, kto jest dobry w social mediach, kto ma duże zasięgi. Oczywiście każdy ma swoją drogę i nie można kopiować innych, ale najlepsi i ich wiedza mogą być dobrą inspiracją.

Przydatne informacje pod postacią szkoleń (lekcji) bezpłatnych znajdziesz na Facebooku (Meta Blueprint). Tik-Tok zgłębisz zapisując się do Tik-Tok Academy. A na ambitnych czekają studia związane z mediami społecznościowymi, zazwyczaj połączone z marketingiem internetowym.

Na czym się znasz?

Prowadzenie mediów społecznościowych firmy z branży metalurgicznej różni się od prowadzenia social mediów salonu fryzjerskiego. Tworzenie kreatywnym treści, które zaowocują wymaga wiedzy z określonego obszaru. Dlatego musisz przemyśleć temat dotyczący zakresu, w jakim będziesz działać.

Firmy poszukują wyspecjalizowanych w konkretnych branżach ekspertów od social mediów. Oczywiście nie musisz zawężać działalności do niszowej branży (choć może być to również pomysł na dochodowy biznes), ale do określonego obszaru, przykładem: farmacja, ziołolecznictwo, zdrowe odżywianie. Inna opcja: branża finansowa i ubezpieczenia. Firmy budują pozytywny wizerunek w social mediach między innymi dzięki pozycji eksperta. Kogoś, kto zna temat od środka, a nie tylko powierzchownie. Jest to wyczuwane, dlatego najlepiej wybrać obszary, w których czujesz się pewnie i dobrze.

Pierwsze zlecenia

Zleceń możesz szukać w wielu miejscach. Przykładowo: na portalach ogłoszeniowych z ofertami pracy, na grupach w social mediach, rozpytując znajomych, którzy prowadzą działalność. Możesz również wstawić post na grupę, w której freelancerzy poszukują zleceń. Warto zaznaczyć, że z chęcią odbędziesz praktyki, staż bądź poprowadzisz profile za niższa kwotę. Każde zlecenie buduje portfolio i później łatwiej znajdziesz większe zlecenia.

Zadbaj o swojego Facebooka i Instagrama albo rozbuduj swój TikTok. Jeśli kręcisz atrakcyjne rolki, robisz świetne grafiki i jesteś mistrzem słowa na własnym profilu, to osobiste doświadczenia są doceniane przez rekruterów. W taki sposób również wyławiają talenty spośród licznych zgłoszeń.

Przetestuj pomysł na biznes

Praca w social mediach nie wymaga rejestracji działalności od pierwszego zlecenia. Do wyboru są:

  • umowa cywilnoprawna (zlecenie, o dzieło),
  • działalność nierejestrowana.

W przypadku umowy o dzieło pamiętaj, że nie wiąże się ona z odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zatem musisz zadbać o to drugie ubezpieczenie we własnym zakresie. I zabezpieczyć swoją przyszłość na emeryturze.

Jeśli czujesz się w mediach społecznościowych jak ryba w wodzie i masz rozpisany biznesplan, to oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zarejestrować działalność w CEIDG. Nikt nie wie wszystkiego o mediach społecznościowych na starcie. Uczymy się w trakcie, analizujemy, korygujemy i wyciągamy wnioski. Dlatego nie przejmuj się potknięciami.

Zawody z obszaru social mediów są zaliczane do przyszłościowych – dlatego firma w tym obszarze może być atrakcyjnym pomysłem na biznes.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings