Jak sprawdzić wiarygodność firmy

Dobór kontrahentów, czyli firm z którymi się współpracuje w ramach swojej działalności, może być kluczowy dla osiągnięcia zaplanowanych celów. Warto wypracować sobie stałą grupę firm, do których wraca się w konkretnych sprawach – lecz jak tego dokonać? Jak sprawdzić kontrahenta, czy jest godny zaufania?

startup, tablica, pokój

W biznesie zabezpieczanie się umowami i sprawdzanie kontrahentów jest standardem. Jakkolwiek brutalnie to zabrzmi, nie ma tutaj miejsca na „zaufanie”. Tzn. owszem, trzeba ufać swoim kontrahentom (że dobrze wykonają swoje zadanie), lecz nie można opierać swojej współpracy tylko na zaufaniu. Takie są standardy i tego wszystkim przedsiębiorcom radzę się trzymać: pisemna umowa i kontrola wiarygodności.

Poniżej kilka sposobów na sprawdzanie firm.

Internet

Oczywiście, zawartość Internetu nie należy zawsze traktować w 100% serio. Wiele wpisów, opinii na temat danej firmy może pochodzi na przykład od konkurencji. Ludzie mają też tendencję do narzekania dużo częściej, niż do bezinteresownego chwalenia – może się zatem okazać, że kilku niezadowolonych klientów, stanowiących jakiś ułamek wszystkich, robi w Internecie tyle negatywnego szumu, że się człowiek zastanawia „jak ta firma jeszcze istnieje?”.

W trakcie szukania w Internecie opinii o firmie, należy zwrócić uwagę na dwie kwestie: jakość źródła informacji oraz liczbę opinii. Wartość opinii znalezionej w Internecie należy przeliczyć sobie przez takie czynniki jak: kto ma możliwość wystawienia opinii (np. Allegro tylko osoba, która rzeczywiście coś kupiła), ile jest tych opinii (trudniej sfałszować 100 komentarzy, niż 2), kto zarządza portalem i jaki poziom on prezentuje (czy jest zespół redakcyjny i pisane przez niego teksty są wiarygodne).

Rejestry

Oprócz przeglądania Internetu można sięgnąć po bardziej oficjalne metody. Podstawową kwestią jest sprawdzenie podmiotowości kontrahenta, czyli w praktyce: czy firma jest zarejestrowana, jaki ma zakres działalności, kto jest właścicielem, a jeśli jest to spółka to kto ma władzę decyzyjną do zaciągania zobowiązań finansowych (najlepiej z taką osobą powinno się podpisywać umowy). Te kwestie można sprawdzić w rejestrach: CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (dla działalności gospodarczej i spółek cywilnych) lub KRS – Krajowy Rejestr Sądowy (dla spółek i innych podmiotów z osobowością prawną). Pierwszy z tych rejestrów można przeglądać pod adresem: firma.gov.pl. Drugi dostępny jest po wpisaniu w przeglądarkę: ems.ms.gov.pl.

Pod tym ostatnim adresem znajduje się również RDN – Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. Jest on o tyle praktyczny, że znajdują się w nim zarówno podmioty prawne jak i osoby prywatne. Automatycznie trafiają do niego m.in. dłużnicy alimentacyjni oraz osoby, którym sąd zabronił możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, zasiadania w organach spółek oraz ich reprezentowania.

Zaświadczenia

Gdy masz podejrzenia co do obecnej kondycji finansowej kontrahenta, możesz go poprosić o przedstawienie zaświadczeń o braku zaległości w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em. W jakim celu? Jeśli nie rozlicza się na bieżąco z powyższymi organami, to jakie jest prawdopodobieństwo, że dotrzyma warunków planowanej współpracy?

Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości podatkowych kosztuje drobne 21 złotych. ZUS wystawia zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami zupełnie za darmo. Jeśli nie ma zaległości to można je uzyskać praktycznie od ręki. W obu przypadkach wniosek o zaświadczenie musi złożyć podmiot, którego ma ono dotyczyć, więc nie można w tej sposób samodzielnie sprawdzić kontrahenta – musi on to zrobić dla nas. Samodzielnie możemy jedynie uzyskać informację w US, czy dana firma jest czynnym płatnikiem VAT – nic więcej sami się nie dowiemy.

Informacja gospodarcza

Ostatnim miejscem, w jakim zaleca się szukać informacji o kontrahentach są BIG-i – Biura Informacji Gospodarczej. Instytucje te gromadzą informację o dłużnikach. Po podpisaniu z nimi umowy można sprawdzać interesujące nas firmy oraz samemu zgłaszać dłużników, czyli firmy które Ci nie zapłaciły (jest tutaj oczywiście cały proces odwoławczy itd., aby nikomu nie zaszkodzić bezpodstawnie). Współpraca z BIG-iem nie jest niestety tania – należy liczyć się z opłatami w wysokości kilkuset złotych miesięcznie.

W Polsce najpopularniejszym BIG-iem jest Krajowy Rejestr Długów, ale działają jeszcze inne: BIG InfoMonitor, Rejestr Dłużników ERIF, Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej. Niestety nie współpracują one ze sobą i aby mieć pełen obraz sytuacji należałoby właściwie sprawdzić kontrahenta we wszystkich czterech.

Rozsądek

Rasowi oszuści przodują w wykorzystywaniu przeróżnych technik psychologicznych, aby skłonić do współpracy z nimi. Dlatego nic nie jest lepsze od zdrowego rozsądku. Wystrzegać się, a przynajmniej bardzo podejrzliwie przyglądać się, należy wszelkich złotym okazjom: naprawdę korzystna cena może okazać się naprawdę dużym problemem! Co jeszcze powinno zwrócić Twoją uwagę? Na przykład wysokie obroty, możliwość realizacji dużych zamówień, ogromna liczba referencji przy krótkim stażu, np. kilku miesiącach na rynku.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings