6 optymalizacyjnych porad dla właścicieli małych firm produkcyjnych

Zupełnie niedawno, na kilku różnych forach internetowych pojawiły się dość niewinne w treści pytania o rozpoczęcie działalności gospodarczej w branży produkcyjnej.   “Dzień dobry, chcę otworzyć firmę i zająć się obróbką metali toczeniem i frezowaniem, jakie przygody mnie czekają? Możesz doradzić!” – pytał jeden z internautów.

Komputer w małej firmie

Na co dostaje błyskawiczną odpowiedź: “Jeśli zadajesz takie pytanie, to znaczy, że nie jesteś gotowy na prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Żeby być dobrym przedsiębiorcą musisz wierzyć w powodzenie, bo droga administracyjna oraz późniejsze działania to w czystej postaci kłody pod nogi. Musisz wierzyć. że się uda je pokonać. Bez tego Twoja chęć otwarcia biznesu obróbki skrawaniem zniknie po 3 miesiącach. Do tego potrzebni Ci będą ludzie, których teraz na rynku po prostu nie ma. Smutna prawda o naszym kraju”.

Kolejna osoba zastanawiała się nad możliwością rozwoju w branży obróbki kamienia badając rynek: “Na jakie koszty muszę się liczyć na otwarcie małego zakładu kamieniarskiego?”

Również tu pada błyskawiczna odpowiedź: “Kolego pytając dajesz do zrozumienia, że nigdy w temacie nie robiłeś i nie masz o tym pojęcia…Rady hejtera: zatrudnij się u kamieniarza na trochę czasu i załap temat lub zainwestuj w gotowce i tylko takie sprzedawaj, ale moim hejterskim zdaniem bez przepracowania trochę w zawodzie stracisz tylko hajs…bo nawet jak kupisz gotowca to trzeba go umieć z glową złożyć, pokleić i ustawić ażeby się nie zapadł po miesiącu od stawiania”.

Jeden z użytkowników szukał porady odnośnie do zmiany kariery i nowych inwestycji: “Planuję otworzyć działalność tokarską, frezowanie, obróbka stali w małej miejscowości, chciałbym się doradzić, czy jest na to zapotrzebowanie, ewentualnie na czym się skupić. Może znajdą się osoby, które coś podpowiedzą. Nie chodzi mi o jakąś dużą firmę z maszynami cnc, a jednoosobową działalność.”

Oczywiście w komentarzach rozpętały się burzliwe dyskusje, które można by podsumować następująco: ilu użytkowników – tyle opinii.

Powyższe przykładowe pytania i wątki, to tylko mały wycinek internetowej rzeczywistości, a w ostatnim czasie pojawiło się ich znacznie więcej. Pandemia covid19 i jej skutki, wojna na Ukrainie, zmiany prawne w postaci Nowego Ładu i obecna sytuacja gospodarcza z szalejącą inflacją sprawiły, że coraz więcej osób rozgląda się za alternatywnymi źródłami zarobku, myśli o otworzeniu własnej firmy, dorobieniu sobie “po godzinach” czy też chce się przebranżowić.

Z kolei właściciele już istniejących firm szukają sposobu na zoptymalizowanie działalności, “przykręcenie śruby”, czyli cięcie kosztów i zwiększenie oszczędności.

Kluczowe wyzwania w 2023 roku

Podatki, BDO, niezdrowa konkurencja robiąca poniżej kosztów, ceny prądu, skoki cen materiału, drożejące maszyny i materiały eksploatacyjne, problemy z płatnościami. Do tego przygody z ZUS-em, Urzędem Skarbowym, kasą fiskalną oraz z ekologami DBO – prowadzenie ewidencji odpadów (trzeba to załatwić w urzędzie miasta / gminy jeśli zamierza się produkować u siebie w domu czy w budynku gospodarczym), zgłoszenie metrażu (podatki dla prowadzących działalność gospodarczą są dużo wyższe). I w sumie to tyle – aż tyle czy tylko tyle?

Można zaryzykować stwierdzenie, że o ile nowe przedsięwzięcia mają trudniej i bardziej “pod górkę”, a firmom z doświadczeniem i odpowiednią rynkową renomą jest znacznie łatwiej, to jednak są pewne wspólne mianowniki. Jak podsumował jeden z właścicieli małej firmy produkcyjnej: problemów jest mnóstwo, ale jest również wiele satysfakcji.

Ponieważ globalny krajobraz gospodarczy i polityczny stale się zmienia w nieoczekiwany sposób, nie ma czasu “osiąść na laurach” i świętować sukcesów. Jednocześnie pamiętajmy, że małe przedsiębiorstwa są istotnym elementem gospodarki, ponieważ popyt na dobrze wykonane produkty czy usługi nadal rośnie.

Dlatego przygotowaliśmy listę zagadnień dotyczących produkcji dla małych firm, które pomogą Ci funkcjonować w 2023 roku.

1. Jednym z największych wyzwań stojących przed małą firmą produkcyjną jest konkurencja ze strony większych przedsiębiorstw, zarówno w kraju, jak i za granicą. Ale niektóre rzeczy są łatwiejsze dla tych utrzymujących się z małej produkcji. Możesz się szybciej adaptować, być bardziej dynamiczny i szybciej reagować na zmiany. Masz niższe koszty produkcji i koszty ogólne i większą swobodę eksperymentowania.

2. Zarządzanie zapasami.

  1. Nacisk na zarządzanie łańcuchem dostaw, poszukiwanie tańszych i alternatywnych dostawców. Należy przyjąć, że mogą wystąpić sytuacje awaryjne, które prowadzą załamania dotychczasowego łańcucha dostaw (np. wojna na Ukrainie) Należy opracować zasady postępowania, aby rozwiązać ten problem przed jego wystąpieniem. Może w tym pomóc System MES w firmie – oprogramowanie do kontroli produkcji (getprodio.com), który jest bogaty w przydatne funkcjonalności takie jak: śledzenie cen surowców z ostatnich dostaw i wyliczanie średniej ceny surowca (dzięki czemu jesteś w stanie lepiej oszacować koszty produkcji i w porę zareagować, aby nie być stratnym) czy możliwość przejrzenia wszystkich przyjęć magazynowych i ocena tego, jak kształtowała się cena w zależności np. od dostawców, których wybierałeś – wspieranie najbardziej opłacalnej opcji. Negocjuj z dostawcami, aby wybrać najlepszą ofertę.
  2. Zarządzanie produkcją w celu ograniczenia czasu realizacji — nadawanie priorytetu kolejce zamówień produkcyjnych dla małych firm, dzięki czemu pracownicy zawsze logicznie pracują nad zamówieniami. Kiedy surowce zostaną dostarczone, przypisz je do pierwszych zamówień w kolejce, aby szybciej działać i wysyłać gotowe produkty.
  3. Nie przechowuj zbyt dużej ilości zapasów na magazynie. Być może można uzyskać częstsze, ale mniejsze zamówienia bez dodatkowych kosztów wysyłki.
  4. Nie inwestuj zbyt wiele w zapasy – lepiej mieć gotówkę pod rękę. Dowiedz się, jak dokładnie obliczyć zapotrzebowanie dla firmy.
  5. Zrób porządny remanent i ewidencję “martwych zasobów” — jeśli masz nieaktualne zapasy, to policz straty, aby zwolnić miejsce w warsztacie na nowe zamówienia.
  6. Zawsze miej coś “w zanadrzu”, dzięki czemu zawsze będziesz mógł nadążyć za nagłym skokiem popytu.

3. Korzystaj z metod optymalizacji produkcji. Dowiedz się czym jest metoda 5S i jak dzięki niej możesz zwiększyć wydajność małej firmy produkcyjnej. Poświęć trochę czasu na obserwowanie warsztatu i pracowników. Gdzie ucieka czas, cenne sekundy, które po zsumowaniu zmieniają się w minuty i godziny?

  1. Seiri (Sortuj) — usuń nieużywane przedmioty z hali produkcyjnej, aby łatwej było znaleźć potrzebne narzędzia (klasyfikacja elementów według częstotliwości ich użycia). Częściej używane przedmioty powinny być łatwiej dostępne i przechowywane blisko siebie.
  2. Seiton (Systematyka)— wszystko ma miejsce i jest zawsze na swoim miejscu. Gdy pracownicy potrzebują narzędzia, dokładnie wiedzą, gdzie je znaleźć. Jeśli tam nie ma, wiedzą, że jest w użyciu i nie szukają go. Oczywiście przy odpowiednim planowaniu produkcji nie ma potrzeby, aby pracownicy walczyli o narzędzia. Zrób hierarchię potrzeb i zapewnij odpowiednie systemy przechowywania, np. umieść ciężkie przedmioty niżej, itd.
  3. Seiso (Sprzątanie) — pozbądź się kurzu i brudu. Wprowadź zasadę regularnego usuwania śmieci z obszarów roboczych. Zadbaj oj odpowiednie oświetlenie, aby widoczny był kurz i brud. Przyczyni się to do zwiększenia wydajności. Ty i Twoi pracownicy będzięcie dumni z miejsca pracy.
  4. Seiketsu (Standaryzacja) — standaryzacja poprzez posiadanie jasnej, czytelnej i dostępnej listy materiałów (BOM) / receptury produktu. Dzięki zarządzaniu wzrokowym można jasno określić harmonogram i poszczególne operacje.
  5. Shitsuke (Samodyscyplina) — musisz utrzymać wszystkie dobre nawyki. Określ jasne zasady i wytyczne oraz upewnij się, że pracownicy wiedzą, jakie są Twoje standardy. W ten sposób pielęgnuje się dobrą kulturę w firmie.

4. Tnij koszty na wiele sposobów.

  1. Unikaj kosztownych opóźnień i przestojów. Reklamacje spowodowane błędami a w konsekwencji opóźnienia w wykonaniu kosztują Cię całkiem sporo. Dlatego tak ważne jest, byś na planie produkcyjnym śledził zlecenia i wiedział co dokładnie jest wykonywane w danym momencie przez kogo i na jakiej maszynie.
  2. Twój plan produkcji powinien być zawsze aktualny i pokazywać rzeczywiste czasy wykonania. Jeśli zajdzie potrzeba zmian priorytetów w zamówieniach możesz po prostu kliknąć w kafelek i przesunąć go odpowiednio, aby kolejność zleceń była jasna i czytelna. Pracownicy nie muszą czekać na przypisanie im zadań – po wejściu do firmy i widzą przypisane do nich zadania i czynności i po prostu podejmują pracę na pierwszym zleceniu od góry. Taki system zapewnia, że czas nie przecieka przez palce i nie ma chodzenia po hali i ciągłego dopytywania, bo wszystko jest jasne i znajduje się na planie.

5. Wprowadź dobre praktyki w relacjach z pracownikami.

  1. Postaw na komunikację — spraw, aby była otwarta, uczciwa i dwukierunkowa. Twoi pracownicy muszą się czuć komfortowo wiedząc, że mogą wyrazić swoją opinię. Wynik? Będą Cię bardziej szanować i przykładać się do wykonywanych zadań. Problemy nie powinny być “zamiatane pod dywan”.
  2. Zainwestuj w pracowników — zapewnij możliwości uczenia się i szkolenia dla siły roboczej w małej firmie produkcyjnej. Możesz wypełnić wszystkie luki w umiejętnościach i zwiększyć wszechstronność pracowników. Jeśli masz pracowników, którzy mogą obsługiwać wszystkie maszyny i wykonywać wszystkie operacje, możesz skrócić czas realizacji, zmieniając zadania personelu w odpowiednim momencie. Niech Twój mały zakład będzie bardziej wydajny w 2023 roku.
  3. Masz problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników? Zatrudnij praktykanta i zainwestuj w szkolenie. Zawody produkcyjne są coraz częściej postrzegane jako pozytywna alternatywa dla wieloletniej akademickiej edukacji.

6. Marketing i zaangażowanie klientów.

  1. Zadbaj o swoją stronę internetową. Dowiedz się więcej o optymalizacji wyników wyszukiwania pod SEO, prowadź firmowego bloga. To sposób, aby klienci Cię znaleźli i zainteresowali się Twoim produktem, a Twoja mała firma produkcyjna stała się bardziej rozpoznawana w branży.
  2. Korzystaj z przekazu wideo, aby pokazać swoją firmy — jeden obraz jest wart tysiąca słów, więc film to świetny sposób na pokazanie produktu potencjalnym klientom. Podobnie ma się rzecz z profesjonalnymi zdjęciami produktów — ale nie zawsze musisz wydawać setki tysięcy złotych na profesjonalnego fotografa. Sprzęt jest coraz bardziej przystępny cenowo, a wiele zdjęć można pobrać z Internetu bezpłatne.
  3. Pozostań w stałym kontakcie ze swoją społecznością — działaj na rynku lokalnym, bierz udział w targach, imprezach i warsztatach.
  4. Zbierz opinie klientów — jest to świetny sposób na to, aby dowiedzieć się, jak klienci postrzegają Twoją małą firmę produkcyjną i uzyskać wskazówki w celu poprawy jakości usług czy produktów.
  5. Nie zapominaj o opakowaniu — opakowanie jest kluczowym elementem działań marketingowych, ponieważ wskazuje na wartość marki, zarówno na rynku, jak i dla klientów. W niektórych przypadkach sposób pakowania produktów może być równie ważny jak sam produkt.
  6. Twórz personalizowane zamówienia – proste oprogramowanie produkcyjne pomoże wykonać produkty dla klientów indywidualnych.

Rozwój technologiczny, postęp w robotyce i produkcji oprogramowania MES dla małych firm zmienia sposób działania wszystkich firm, w tym w sektorze małych przedsiębiorstw. Powyższe porady wskazują tylko kilka zastosowań oprogramowania MES dla małej firmy. Tak naprawdę możliwości są praktycznie nieograniczone.

Grafika: materiał partnera.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings