Masz pomysł na firmę? Zobacz o czym powinieneś wiedzieć!

Decydując się na założenie działalności gospodarczej przede wszystkim należy wybrać formę prowadzenia tej działalności.

przedsiebiorca myśli

W Polsce dostępnych jest kilka form działalności gospodarczej:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza;
  • spółka cywilna;
  • spółki kapitałowe: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna;
  • spółki osobowe: spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna.

Należy wybrać także nazwę, pod którą będzie działać firma. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nazwa musi zawierać co najmniej imię i nazwisko przedsiębiorcy podane w mianowniku.  Dzięki temu inni uczestnicy obrotu gospodarczego mają możliwość jednoznacznego zidentyfikowania kto prowadzi daną firmę. Zakładając działalność gospodarczą należy wybrać odpowiednie kody PKD określające obszar działalności firmy i mają charakter statystyczny. Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku niektórych działalności gospodarczych niezbędne jest uzyskanie odpowiedniej koncesji, zezwolenia, wpisu do rejestru działalności regulowanej czy licencji. Przedsiębiorca musi także dokonać wyboru optymalnej formy opodatkowania biorąc pod uwagę wiele czynników takich jak rodzaj i skala prowadzonej działalności, szacowana wysokość przychodów i kosztów, planowane inwestycje, ewentualne ulgi podatkowe.

Dla osób zakładających działalność gospodarczą dostępne są różnego rodzaju dotacje (np. z urzędu pracy, dotacje unijne) oraz ulgi (np. ulga na start 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne), dlatego przed rejestracją warto zapoznać się z możliwościami lub skorzystać z pomocy doradcy.  Przed założeniem działalności gospodarczej warto także sprawdzić czy rejestracja firmy jest konieczna, ponieważ obowiązujące w Polsce regulacje prawne dopuszczają możliwość prowadzenia działalności nierejestrowej (nierejestrowanej, nieewidencjonowanej). Jest to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, niewymagająca rejestracji firmy, czyli wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Koszty podstawowe prowadzenia działalności gospodarczej

W zależności od wybranej formy prowadzenia działalności, wybranej formy opodatkowania, a także rodzaju czy skali działalności, przedsiębiorca ponosi opłaty związane z dopełnieniem formalności czy koszty uzyskania stosownych pozwoleń i zaświadczeń. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej rejestracja firmy poprzez dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest całkowicie bezpłatne.

Decydując się na prowadzenie firmy trzeba pamiętać także o kosztach obsługi księgowej i prawnej, wydatkach na programy i licencje niezbędne do wykonywania pracy, wydatkach na marketing i reklamę, opłatach bankowych, telekomunikacyjnych czy innych kosztach stałych, z którymi wiąże się prowadzenie firmy.  Do podstawowych kosztów, jakie przedsiębiorca ponosi co miesiąc należą składki ZUS, w tym składka zdrowotna, której wysokość uzależniona jest od wybranej formy opodatkowania i osiąganych przychodów/dochodów. Trzeba mieć na uwadze, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami zapłacona składka zdrowotna nie podlega odliczeniu ani od dochodu ani od podatku. Osoba prowadząca działalność gospodarczą płaci także podatek dochodowy oraz podatek VAT, jeśli dobrowolnie lub obowiązkowo dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zakładają działalnością gospodarczą mogą ograniczyć koszty związane z wynajmem biura, może bowiem okazać się że w początkowej fazie prowadzenia firmy biuro nie jest niezbędne. Firmę można zarejestrować w swoim mieszkaniu. Wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług wirtualnego biura, które w zależności od zawartej umowy może zapewnić nie tylko wirtualny adres, ale także kompleksowe wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej polegające m.in. na obsłudze administracyjnej, odbieraniu telefonów i korespondencji, archiwizacji dokumentów czy udostępnieniu sal konferencyjnych. Wirtualne biuro jest tańsze niż wynajem tradycyjnego lokalu na potrzeby prowadzonej działalności, a dla przedsiębiorców którzy nie potrzebują biura może okazać się korzystnym rozwiązaniem pozwalającym zoptymalizować koszty. Wirtualne biuro sprawdza się w szczególności dla freelancerów, start-upów, osób pracujący zdalnie, pracujących z różnych lokalizacji czy wykonujących większość obowiązków służbowych poza biurem. Co więcej, wirtualny adres w prestiżowej lokalizacji to istotny element wizerunku przedsiębiorstwa, co może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

 Po co mi ta księgowość?

Prowadzenie działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorcę różnego rodzaju obowiązki formalne do spełnienia.  Wszelkie transakcje dokonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinny być właściwie udokumentowane i rozliczone. Przedsiębiorca musi pamiętać m.in. o terminowym rozliczeniu i opłaceniu podatku dochodowego i podatku VAT, składaniu plików JPK_V7M (rozliczenie miesięczne podatku VAT) / JPK_V7K (rozliczenie kwartalne podatku VAT) czy deklaracji rocznej dla celów podatku dochodowego.

Te obowiązki można sobie ułatwić w programie księgowym online 360 Księgowość. Łatwo i wygonie wystawisz tu faktury, zaksięgujesz koszty, wyślesz niezbędne dokumenty. W programie znajdziesz także PIT i ZUS przedsiębiorcy, a więc wszystko, czego potrzebujesz w swojej firmie.

Program jest aktualizowany na bieżąco bezpłatnie, a zakładając konto możesz go używać do 6 miesięcy za darmo. Załóż konto tutaj.

Ostrożnie z kosztami!

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Trzeba mieć na uwadze, że nawet jeżeli dany wydatek nie został wymieniony w art. 23 ustawy w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów., to nie uprawnia to do automatycznego przyjęcia domniemania, że wszystkie pozostałe koszty, które nie są wymienione w tym przepisie, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Przed ujęciem danego wydatku w kosztach podatkowych należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego bądź też z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania. Dodatkowo, aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, powinien zostać właściwie udokumentowany.

Kwalifikując określone wydatki jako koszty uzyskania przychodów lub niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy mieć na uwadze, że wydatek, który u jednego podatnika przy jego specyfice działalności i w jego indywidualnej sytuacji podlega zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów, u innego podatnika jest kwalifikowany jako niestanowiący kosztów uzyskania przychodów. W sytuacjach wątpliwych warto zwrócić się o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, by zyskać pewność że dany wydatek stanowi koszt podatkowy i w razie ewentualnej kontroli nie zostanie zakwestionowany przez organ podatkowy. Podkreślamy, że interpretacja indywidualna chroni bowiem tylko tego podatnikaktóry o nią wystąpił.

Podziel się artykułem:

Firma bez księgowego?

Wypróbuj księgowość on-line Firmino

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

1. Informacje ogólne

  1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: https://www.mala-firma.pl
  2. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Pan Wydawca sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (80-855), przy ul. Wały Piastowskie 1/1508, NIP 5833359472, KRS 0000791050.
  3. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: redakcja@mala-firma.pl
  4. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
  5. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
    • Prowadzenie newslettera
    • Prowadzenie systemu komentarzy
  6. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

  1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
  2. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
  3. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
  4. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
  5. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

  1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwera operatora: dhosting.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

  1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
    • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
    • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
    • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
  2. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
  3. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
    • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
    • ich sprostowania,
    • usunięcia,
    • ograniczenia przetwarzania,
    • oraz przenoszenia danych.
  4. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  5. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  6. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
  7. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
  8. Dane osobowe są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że przesyłamy je poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
  2. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
  3. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
  4. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

  1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

  1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
  2. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
  3. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.
  4. Operator stosuje rozwiązanie badające zachowanie użytkowników poprzez tworzenie map ciepła oraz nagrywanie zachowania na stronie. Te informacje są anonimizowane zanim zostaną przesłane do operatora usługi tak, że nie wie on jakiej osoby fizycznej one dotyczą. W szczególności nagrywaniu nie podlegają wpisywane hasła oraz inne dane osobowe.
  5. Operator stosuje rozwiązanie automatyzujące działanie Serwisu w odniesieniu do użytkowników, np. mogące przesłać maila do użytkownika po odwiedzeniu konkretnej podstrony, o ile wyraził on zgodę na otrzymywanie korespondencji handlowej od Operatora.

8. Newsletter

  1. W przypadku dokonania zapisu na newsletter Twój adres e-mail oraz imię używane są wyłącznie w celu adresowania do Ciebie korespondencji elektronicznej.
  2. Twoje dane są bezpieczne - Operator nie przekazuje ich innym firmom. Są jednak przetwarzane przez Freshmail Sp. z o.o. na podstawie osobnej umowy.
  3. W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować sie z Operatorem pod adresem e-mail: redakcja@mala-firma.pl.
  4. Okres przechowywania Twoich danych jest nieokreślony, ale w każdej chwili możesz się wypisać z newslettera.
  5. Pamiętaj, że masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Na Twoje życzenie Twoje dane mogą również zostać przeniesione do innego podmiotu.
  6. Możesz także wnieść skargę do GIODO, jeśli uznasz, że zasłużyłem ;).
  7. Wiedz też, że w związku z wysyłką newslettera nie występuje profilowanie na podstawie Twoich danych osobowych.

9. Podziękowania

Twoje zaufanie jest dla mnie bezcenne. Dziękuję za korzystanie ze strony Mala-Firma.pl oraz za subskrypcję newslettera.


Polityka cookies

1. Informacja o plikach cookies

  1. Serwis korzysta z plików cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
    1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

2. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
  2. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami:Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings