Platformy handlowe zdominowały sprzedaż w sieci – 34% polskich internautów zaczyna i finalizuje na nich swoje zakupy. Jednak, czy opieranie swojego biznesu online tylko na marketplace jest bezpieczne? A może istnieje ryzyko, że inne platformy handlowe zamkną się nagle tak, jak miało to miejsce w przypadku Shopee? Dowiedz się co zrobić, aby sprzedaż na marketplace’ach była bezpieczna i opłacalna.

Sprzedaż w sieci to jeden z najłatwiejszych pomysłów na rozwój własnego biznesu. Mimo kryzysu i inflacji prognozy dla rynku e-commerce są cały czas optymistyczne – do 2027 roku jego wartość wzrośnie o 94 mld zł i wyniesie 187 mld (Strategy&Polska, 2022). Trendy dla e-commerce, niezależnie od tego, czy posiadasz własny esklep, np. w home.pl, czy sprzedajesz na wybranej platformie handlowej, określają jeden, wspólny kierunek – sprzedaż w wielu kanałach. Jeden marketplace to dziś zdecydowanie za mało.  

Najpopularniejsze marketplace’y w Polsce 

Marketplace to rodzaj platformy handlowej, na której zbierają się zarówno sprzedawcy, jak i kupujący w sieci – jest internetową wersją miejskiego „ryneczku”. Platforma umożliwia sprzedawcom prezentowanie i wystawianie swojego towaru a klientom wygodnie zakupy (udostępnia szybkie i bezpieczne metody płatność i popularne formy dostawy).  

Wybierając się na zakupy na pobliski rynek, wiemy dokładnie gdzie znajdziemy stragan z jajkami a gdzie sklep z butami, ponieważ bywamy tam regularnie. Ale jeżeli mieszkamy w małej miejscowości, będziemy szukać oferty wybierając się na rynek w większym mieście. Jakie jest więc najpopularniejsze i największe polskie targowisko w sieci? Ten kto kiedykolwiek zrobił zakupy online – czyli 77% polskich internautów (Gemius, 2022) – wie, że jest nim serwis Allegro. Dużą popularnością cieszy się też platforma OLX, a także zagraniczny Amazon.  

Marketplace’y stały się miejscem, w którym 34% e-klientów zaczyna i finalizuje zakupy (raport „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022”, Atena). 

Allegro  

To największa i najbardziej rozpoznawalna platforma handlowa w Polsce – serwis spontanicznie wymienia 85% polskich internautów (Gemius, 2022). Allegro jest też najpopularniejszym polskim  marketplace’em – 88% kupujących w sieci zaczyna od niego poszukiwanie produktu. Jeżeli weźmiemy po uwagę całą sieć, a nie tylko platformy handlowe to od Allegro swoją ścieżkę zakupową zaczyna 30% polskich internautów. Dla porównania od wyszukiwarki Google zakupy zaczyna 18% kupujących (Atena, 2022).  

Co przyciąga klientów na Allegro?  

  • Bogata oferta produktów – na platformie można znaleźć praktycznie wszystko, od odzieży, przez zabawki, po części samochodowe. 
  • Sprawdzona marka – serwis działa ponad 20 lat i zrobił wiele, aby zdobyć zaufanie swoich użytkowników (m.in. ochrona kupujących, rabaty, monety, które można wymieniać na zniżki). 
  • Tanie dostawy w ramach pakietu Allegro Smart. 

Aby założyć konto w serwisie Allegro nie trzeba prowadzić firmy – początkujący sprzedawca ma możliwość przetestowania pomysłu na biznes, w ramach działalności nierejestrowanej (jego miesięczny dochód nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia).  

OLX 

To kolejny duży serwis e-commerce, który spontanicznie wskazuje 36% polskich internautów (Gemius, 2022). OLX to druga po Allegro, najpopularniejsza platforma handlowa w Polsce – robi na niej zakupy 53% internautów (Atena, 2022). Serwis działał od początku, jako miejsce do publikowania drobnych ogłoszeń lokalnych (wcześniejsza nazwa to Tablica.pl). Nadal można znaleźć na nim ogłoszenia o pracę, oferty używanych i nowych produktów, a także różnych usług. W serwisie OLX możemy sprzedawać z kontem indywidualnym lub firmowym.  

Od kilku lat OLX wyznaczył sobie nowy kierunek, aby stać się rozpoznawalnym marketplace’m: 

  • Podobnie jak Allegro wprowadził tanie wysyłki. 
  • Oprócz dodawania darmowych i płatnych ogłoszeń umożliwił użytkownikom skorzystanie z opcji „Zapłać, jeśli sprzedasz” (dotyczy kategorii: Muzyka i Edukacja, Moda, Dla Dzieci, Elektronika, Sport i Hobby, Dom i Ogród, Zdrowie i Uroda oraz Zwierzęta) – serwis pobiera opłatę dopiero po tym, jak sprzedamy produkt. Wysokość prowizji zależy od kategorii i może wynieść od 2 do 10%. 

Amazon 

Amazon gości na polskim rynku od marca 2021 r. – jest to największy na świecie marketplace. Mimo krótkiej obecności w naszym kraju, platforma jest już rozpoznawalna wśród polskich e-konsumentów, spontanicznie wymienia ją 17% internautów (Gemius), a 15% robi zakupy (Atena, 2022).  

Rejestracja do serwisu jest możliwa tylko dla właścicieli firm – jeżeli chcesz prowadzić sprzedaż zagraniczną musisz zarejestrować się jako podatnik VAT. Tak, jak w przypadku Allegro płacimy prowizję od sprzedaży produktu i w zależności od kategorii może wynieść od 8 do 15%. Dodatkowo serwis Amazon może przejąć za nas magazynowanie, realizację, wysyłkę, zwroty i obsługę zamówień w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA).  

Inne znane marketplace’y 

Na jakich innych popularnych platformach kupują Polacy? Według raportu „Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” (Atena) – 27% internautów kupuje za pośrednictwem znanej porównywarki cenowej Ceneo.pl, a konkretniej dzięki udostępnionej w ramach platformy usłudze Marketplace „Ceneo KUP TERAZ”. Polscy konsumenci kupują też na Vinted (26%), Facebook Marketplace (20%), a z zagranicznych serwisów wybierają eBay (7%).  

Czy warto sprzedawać na platformach handlowych? 

Platformy typu marketplace cieszą się dużą popularnością wśród kupujących – pozwalają dywersyfikować sprzedaż w różnych kanałach. Nie warto jednak budować biznesu jedynie w oparciu o jeden marketplace ani tylko i wyłącznie marketplace. Wielu sprzedawców przekonało się o tym boleśnie po nagłym wycofaniu się z polskiego rynku platformy Shopee.  

Aby zbudować solidny i bezpieczny biznes e-commerce w sieci, potrzebujemy sklepu internetowego – z własnym adresem www, pod którym znajdą nas klienci. Taki esklep możemy dziś założyć szybko, łatwo i bez ponoszenia wysokich kosztów na start. Wystarczy, że zdecydujemy się na gotowy sklep internetowy w abonamencie np. w home.pl, oparty na silniku SaaS (Software as Service), czyli oprogramowanie sklepu jako usługa. Nie płacimy też prowizji od sprzedaży (decydując się np. na eSklep od home.pl). Za pośrednictwem własnego sklepu możemy prowadzić sprzedaż w wielu kanałach z jednej platformy: 

  • zintegrować ją z najpopularniejszymi marketplace’mi w Polsce (np. korzystając z Apilo), 
  • zautomatyzować cały proces sprzedażowy, 
  • synchronizować stany magazynowe, 
  • wystawiać wiele produktów na wybranych platformach handlowych, 
  • zamykać i odnawiać oferty,  
  • pobierać pliki produktowe,  
  • zarządzać sprzedażą i wysyłką z jednego panelu, 
  • połączyć esklep z ponad 200 hurtowniami (także w modelu dropshipping).  

Sprzedaż na marketplace ma wiele zalet. Możemy wystawić swoje produkty w największych marketach internetowych w Polsce i na świecie – mamy więc szansę, aby dotrzeć do dużej grupy potencjalnych klientów. Możemy też przetestować pomysł na biznes – sprzedawać produkty bez działalności (nowe i używane) a także skorzystać z oferty dla nowych klientów (np. darmowego abonamentu przez 90 dni na Allegro).  

Do wad tego rozwiązania można zaliczyć wysoką prowizję od sprzedaży (często podwyższaną przez serwis Allegro). Brak możliwości budowania wizerunku własnej marki – jesteśmy tylko kolejnym „sprzedawcą na Allegro”. Dodatkowo, żeby przebić się ze swoją ofertą przy tak dużej konkurencji, musimy zainwestować w reklamę, np. Allegro Ads – ponosimy więc coraz wyższe koszty na marketing. Sprzedając w e-sklepie mamy od razu dostęp do zarobionych pieniędzy, w przypadku marketplace’ów czekamy na przelew za pośrednictwem platformy (na OLX to 3 dni dla przelewów i 10 dni, jeżeli wysłaliśmy towar za pobraniem). 

Mimo wszystko na marketplace’ach warto i opłaca się być – prowadząc równolegle własny sklep internetowy. Dzięki prostym integracjom możemy sprawdzić, na której platformie nasz towar sprzedaje się najlepiej, czy jest to Allegro, OLX, a może EmpikPlace a potem inwestować w jego promowanie na tym, konkretnym marketplace. Dodatkowo, kiedy sprzedaż w jednym kanale będzie w danym miesiącu gorsza to na innym może być lepsza. Dzięki temu nasz biznes ma gwarancję ciągłości.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.