Od stycznia 2021 osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zyskają w niektórych sytuacjach uprawnienia konsumentów, co jest sporą rewolucją zwłaszcza dla rynku e-commerce.

Przepisy miały obowiązywać już od czerwca, ale przeniesiono ich wdrożenie z racji Tarczy Antykryzysowej. Sprawa dotyczy nawet kilku milionów przedsiębiorców.

Nowy rodzaj konsumentów

Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą w niektórych sytuacjach będą traktowane jak konsumenci, co znaczy, że zyskają ich prawa. Dotyczy to kwestii zawierania umów nieposiadających dla nich charakteru zawodowego, to znaczy niezwiązanych z ich przedmiotem działalności wskazanym w CEIDG. Przedsiębiorcy zyskają prawa konsumentów do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, na przykład w przypadku zakupów online i będą mogli skorzystać z nowych zasad dotyczących rękojmi. Umożliwi im to wydłużenie czasu na zgłoszenie reklamacji nawet do 3 lat. Ponadto przedsiębiorcy zyskają możliwość zastosowania domniemania uznania reklamacji za zasadną w razie gdy sprzedawca nie ustosunkuje się do niej w ciągu ustawowych 14 dni – dotychczas było to zarezerwowane jedynie dla konsumentów. Względem przedsiębiorców na prawach konsumenta nie będzie można stosować niedozwolonych klauzul umownych, a postanowienia nieuzgodnione indywidulanie z przedsiębiorcą nie będą wiążące. Nowe przepisy zmieniają sporo dla rynku e-commerce, gdyż kilka milionów przedsiębiorców zyska uprawnienia konsumentów przy zakupach online. Ponadto zapewnią one lepszą ochronę klientom firm leasingowych, ubezpieczycieli i banków z racji zakazu klauzul abuzywnych.

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.

Aby dowiedzieć się więcej poznaj Politykę prywatności oraz Politykę cookies.